Afera wokół Kredytów-Chwilówek

Kredyty-Chwilówki kusiły odbiorców hasłami: pożyczki „bez BIK” i „bez zdolności kredytowej”, co według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwodziło klientów. Każda instytucja udzielająca pożyczek ma obowiązek sprawdzić zdolność kredytową pożyczkobiorcy – decyduje o tym ustawa o kredycie konsumenckim. Reklama firmy sugerowała, że o pożyczkę może wnioskować każdy, również osoba z negatywną historią kredytową. Ponadto Urzędowi nie podobała się metoda dostarczania formularza informacyjnego – konsument dostawał go dopiero chwilę przed podpisaniem umowy. W dokumencie znajdują się istotne informacje, np. o wysokości oprocentowania, całkowitym koszcie kredytu czy o wymaganych zabezpieczeniach. Kredyty-Chwilówki również nie poinformowały swoich klientów, że są wyłącznie pośrednikiem, a pożyczki udziela inny podmiot. Kara nałożona na firmę to 475 tys. zł. Firma może się od tej decyzji odwołać do sądu.

Nowe przepisy dotyczące reklam chwilówek

Ministerstwo Finansów w porozumieniu z UOKiK zamierza wprowadzić przepisy dotyczące obostrzeń w sprawie reklamowania produktów bankowych i produktów instytucji pozabankowych. W związku z nowymi ustaleniami, firmom z rynku finansowego nie będzie opłacała się reklama w radiu i telewizji. Od tej pory firmy będą musiały umieszczać w reklamach przynajmniej 10 informacji w sposób przejrzysty, na przykład w postaci danych liczbowych dotyczących kosztów kredytu. Oznacza to tyle, że bank promujący niskie oprocentowanie, będzie musiał jednocześnie pokazać w takiej samej postaci i w tym samym czasie informacje o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, a także o całkowitych kosztach kredytu. Zmiany mają zostać omówione i wprowadzone przy okazji prac nad ustawą o kredycie konsumenckim.

„Klient powinien posiadać chociaż minimalną wiedzę finansową. Nic nie ochroni go tak, jak własna świadomość. Rynek finansowy jest bardzo szeroki, dlatego banki i firmy pożyczkowe stosują różne chwyty marketingowe żeby zainteresować swoją ofertą. Pośród wielu propozycji należy wybierać takie, które mają dla nas najkorzystniejsze warunki. Dobrą metodą w szukaniu chwilówki online jest porównywanie ofert firm pożyczkowych. W internecie jest wiele stron, w tym pozyczkaportal.pl, gdzie znajdziemy przygotowane przez specjalistów rankingi instytucji pozabankowych. Portale zawierają również eksperckie artykuły, dzięki którym klient może poszerzyć swoją wiedzę w zakresie finansów.”- komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl.