Koszty notarialne przy zakupie mieszkania

W życiu większości młodych osób przychodzi czas, kiedy zadają sobie pytanie, co się bardziej opłaca: wynajem czy kupno mieszkania? Prędzej czy później możemy mieć dosyć właściciela, który nieustannie podnosi czynsz i zabrania wprowadzania jakichkolwiek zmian w mieszkaniu. Zanim ostatecznie podejmiemy decyzję o poszukiwaniu własnego M, powinniśmy poznać dokładne koszty zakupu mieszkania.

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, każda umowa kupna sprzedaży nieruchomości musi być sporządzona w formie aktu notarialnego. Opłatę za jej opracowanie ponosi kupujący. To pierwszy, ale rzecz jasna nie jedyny koszt, z którym będziemy musieli się liczyć.
Koszty notarialne obejmują:

  • taksę notarialną,
  • opłatę za odpis aktu notarialnego,
  • podatek od czynności cywilnoprawnych.

Poznajmy szczegóły!

Taksa notarialna – ile wynosi taksa notarialna?

Zakup mieszkania wiąże się z przeniesieniem prawa własności, co wymaga sporządzenia aktu notarialnego przez notariusza. Zgodnie z Ustawą z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie, za każdą wykonaną czynność notariusz pobiera opłatę. Wysokość wynagrodzenia notariusza to tzw. taksa notarialna. Maksymalną wysokość taksy notarialnej określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r.
Maksymalna stawka taksy notarialnej kształtuje się następująco:

Wartość transakcji w zł Wysokość taksy notarialnej
Do 3000 zł 100 zł
Od 3000 do 10 000 zł 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł
Od 10 000 zł do 30 000 zł 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł
Od 30 000 zł do 60 000 zł 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł
Od 60 000 zł do 1 000 000 zł 1010 zł + 0,5% od nadwyżki powyżej 60 000 zł
Powyżej 1 000 000 zł 5710 z + 0,25% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł, ale nie więcej niż sześciokrotność wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku

Ważne! Możemy negocjować z notariuszem ostateczną wartość taksy notarialnej, notariusz nie musi pobrać maksymalnej stawki. Do kwoty taksy notarialnej należy doliczyć podatek VAT.

Odpis aktu notarialnego – cena

Odpis aktu notarialnego ma taką samą treść i moc prawną, jak oryginał aktu notarialnego. Możemy potrzebować nawet kilka odpisów, m.in. dla spółdzielni mieszkaniowej, urzędu czy do załatwiania spraw w banku. Ile kosztuje odpis aktu notarialnego? Co do zasady wysokość opłaty zależy od liczby stron odpisu (plus obowiązująca stawka podatku VAT).

Odpis aktu notarialnego można uzyskać w każdej chwili, również w momencie zagubienia czy zniszczenia aktu. Nie ma oficjalnego spisu aktów, dlatego celem wystawienia kopii, należy udać się do kancelarii notarialnej, w której sporządziliśmy akt.

Jakie są jeszcze koszty zakupu mieszkania?

Podatek od czynności cywilnoprawnych – jak uniknąć pcc przy zakupie mieszkania?

Kolejnym kosztem zakupu mieszkania jest podatek od czynności cywilnoprawnych, wnoszony na rzecz Skarbu Państwa. Jego wysokość wynosi 2 proc. od wartości nieruchomości. Pokrywa go kupujący.

Podatek płacimy razem z taksą notarialną w momencie podpisywania umowy kupna sprzedaży nieruchomości. Wszystkie czynności formalne związane z podatkiem wykonuje notariusz przeprowadzający transakcję.

Często pojawia się pytanie: „Jak uniknąć PCC przy zakupie mieszkania?”. Odpowiedź jest prosta: należy kupić mieszkanie od dewelopera. Wówczas podatek jest uwzględniony w cenie zakupu i wynosi 8 proc. podatku VAT. PCC płacimy wyłącznie przy zakupie mieszkania z rynku wtórnego.

Jeżeli finansujemy nieruchomość kredytem hipotecznym, musimy również zapłacić PCC od ustanowienia hipoteki. Na zapłacenie podatku mamy 14 dni od ustanowienia hipoteki na danej nieruchomości. Podatek wynosi 19 zł, płacimy go w Urzędzie Skarbowym właściwym dla naszego miejsca zamieszkania.

Koszt założenia księgi wieczystej i pozostałe opłaty sądowe

Koszt zakupu mieszkania obejmuje także opłaty sądowe, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Możliwe koszty sądowe to:

  • opłata za założenie księgi wieczystej w wysokości 60 zł,
  • opłata za wpis do księgi wieczystej w wysokości 200 zł. Kwota jest stała i nie zależy od ceny nieruchomości,
  • opłata za wniosek o wykreślenie wpis u z księgi wieczystej. Wynosi połowę kwoty opłaty za wniosek o wpis,
  • opłata za wniosek o wpis zmiany treści ograniczonych praw rzeczowych w księdze wieczystej w wysokości 150 zł,
  • opłata za wydanie wniosku na podstawie akt, np. wniosku o wydanie odpisy księgi wieczystej. Opłata wynosi 6 zł za każdą stronę dokumentu.

Pobieraniem opłat sądowych również zajmuje się notariusz. Koszty te regulujemy po podpisaniu aktu notarialnego.

Koszty kredytu hipotecznego

Nie zapomnijmy o kosztach kredytu hipotecznego. Nie każdy może sobie pozwolić na zakup mieszkania za gotówkę. Na wysokość raty w głównej mierze wpływa oprocentowanie, prowizja za udzielenie kredytu, a także rodzaj rat, okres kredytowania i ubezpieczenie kredytu.

Jak obniżyć koszt kredytu hipotecznego? Najważniejsze to znaleźć ofertę najtańszego kredytu hipotecznego, która będzie najbardziej korzystna dla naszego portfela. Możemy też negocjować warunki umowy z bankiem, a także skorzystać z dodatkowych produktów, które obniżają marżę kredytu lub jego prowizję. O szczegóły należy pytać w banku.

Dodatkowe koszty zakupu mieszkania to również prowizja dla biura nieruchomości!

Wiele osób korzysta z usług biura nieruchomości, zwłaszcza kiedy nie mają czasu, aby na własną rękę szukać wymarzonego mieszkania. Wówczas trzeba liczyć się z prowizją, którą może płacić sprzedający, kupujący lub obie strony transakcji. Zazwyczaj prowizja pośrednika nieruchomości wynosi 2-3 proc. wartości lokalu.

Wysokość prowizji jest do negocjacji, a wszelkie rozmowy dotyczące kosztów należy przeprowadzić przed podpisaniem umowy z pośrednikiem.

Koszty remontu mieszkania

Do dodatkowych kosztów zakupu mieszkania bez wątpienia zaliczają się koszty remontu! Tutaj możemy wspomóc się kredytem na remont. Gruntowne przeróbki mogą pochłonąć niemałe kwoty, a dzięki atrakcyjnym ofertom kredytów, nie będziemy musieli martwić się o pieniądze. Znajdziemy je w rankingu kredytów gotówkowych. Pamiętajmy! Jeśli planujemy kompleksowy remont, możemy wesprzeć się kredytem hipotecznym. To najtańszy kredyt na rynku, ale otrzymane środki należy przeznaczyć wyłącznie na cel wskazany w umowie. Remont może być jednym z nich.

Alternatywnym rozwiązaniem jest pożyczka online, szczególnie przy mniejszych remontach. Jeśli mamy zamiar odświeżyć tylko jedno z pomieszczeń albo chcemy kupić pralkę lub lodówkę, nie potrzebujemy dużych kwot. W wyborze najlepszych ofert pomagają rankingi pożyczek, zarówno ranking chwilówek, jak i ranking pożyczek ratalnych. Warto z nich korzystać.

Jak obniżyć koszty zakupu mieszkania?

Czy można obniżyć koszty zakupu mieszkania? Tak! Jak to zrobić?

  1. Negocjuj wysokość opłat notarialnych. Minister Sprawiedliwości ustala jedynie ich maksymalną wysokość, koszty udokumentowania transakcji mogą być niższe.
  2. Nie sporządzaj dodatkowych odpisów aktu notarialnego bez potrzeby. W razie potrzeby w każdej chwili możesz pobrać kolejną kopię.
  3. Negocjuj prowizję za korzystanie z usług pośrednika lub znajdź tańsze biuro.
  4. Kup mieszkanie na rynku pierwotnym, unikając podatku od czynności cywilnoprawnych.
  5. Jeśli bierzesz kredyt hipoteczny, znajdź najbardziej dogodną ofertę i negocjuj z bankiem. Możesz sporo zyskać!

Koszty zakupu mieszkania zawsze mogą być nieco niższe. Możemy też zmniejszyć wydatki, rezygnując z podpisywania umowy przedwstępnej sprzedaży mieszkania u notariusza. Miejmy jednak na względzie, że, tylko umowa w formie aktu notarialnego zabezpiecza interesy obu stron. Warto podejmować rozsądne decyzje!