Bank przez internet nie tylko z komputera, ale i ze smartfona

Bankowość online jest już dla Polaków rzeczą powszednią – przez internet wykonujemy podstawowe czynności związane z obsługą konta, w dowolnej chwili bierzemy kredyty gotówkowe czy zakładamy lokaty. To wygoda zarówno dla klienta, który nie musi wystawać w długich kolejkach w lokalnych oddziałach bankowych, jak i samego banku, nie tracącego środków na tony zbędnych formalności.

Jak wynika z najnowszego raportu Prnews.pl, pokochaliśmy również bankowość mobilną. Na koniec II kwartału 2019 r. polskie banki odnotowały 12,2 mln klientów mobilnych. Olbrzymie wrażenie robi nie tylko liczba, ale i dynamika – na koniec 2016 roku wskaźnik ten wynosił 7,7 milionów. Zdecydowanie najwięcej klientów mobilnych (korzystających z odpowiednich aplikacji, ale logujących się również z poziomu stron internetowych banków na smartfonach czy tabletach) ma PKO BP (ponad 3 mln), a za nim plasują się mBank (2,1 mln) oraz ING Bank Śląski (1,9 mln). Tak duży i szybki przyrost bazy klientów ma swoje powody.

Czemu bankowość mobilna jest tak popularna?

Popularność bankowości mobilnej wiąże się przede wszystkim z olbrzymią popularnością bankowości internetowej, która jest dziś podstawą zarówno gigantów takich jak wymienione instytucje, jak i nieco mniejszych podmiotów. Świadczy o tym chociażby fakt, że Bank Handlowy udzielił 60 proc. więcej pożyczek przez internet i zapowiada na przyszły rok nową wersję aplikacji mobilnej, a także uruchomienie w pełni zdalnego procesu pozyskania karty kredytowej i pożyczki gotówkowej, który umożliwi weryfikację tożsamości w oparciu o biometrię twarzy.

Korzystanie z bankowości mobilnej na ekranie własnego smartfona lub tabletu jest przy tym naprawdę bezpieczne. Jeżeli tylko stosujemy się do podstawowych zasad bezpieczeństwa (korzystanie z własnego internetu od operatora oraz używanie wyłącznie oryginalnych aplikacji swojego banku), będzie to znacznie pewniejszy sposób na dostęp do pieniędzy niż ten z ekranu komputera. Szczególnie jeżeli nie mamy w danej chwili dostępu do własnego sprzętu i musielibyśmy logować się do bankowości internetowej z pracy czy innego miejsca publicznego.

Najlepszym argumentem przemawiającym za bankowością przez smartfon lub tablet jest jednak czas. Interfejs aplikacji dostosowany jest najczęściej do potrzeb klienta mobilnego – podstawowe operacje finansowe wykonujemy za pomocą kilku ruchów palca, podobnie jest zresztą z płatnościami w sklepach czy restauracjach. Bardziej skomplikowane działania, takie jak branie kredytów czy zakładanie lokat, także są kwestią minut.