Najpopularniejsze metody oszustw finansowych

Nieodpowiedzialne działania, brak ostrożności i zbytnie zaufanie do firm czy ludzi w Internecie i poza nim, stanowią tylko podstawowe przyczyny padnięcia ofiarą oszustów finansowych. Metody działania fałszywych firm oraz złodziei danych osobowych są coraz bardziej wyszukane. Wymagają odpowiedniej wiedzy, umiejętności i odpowiedniej organizacji, często podszywania się pod prawdziwe firmy lub przedstawicieli przez co ofiary nawet nie zdają sobie sprawy z faktu, że zostały okradzione. Jak to możliwe?

Oszustwa finansowe bazują na niewiedzy, braku ostrożności lub desperacji klientów, a w przypadku oszustw internetowych narażeni są wszyscy użytkownicy sieci. Na co więc uważać? Do najpopularniejszych oszustw należą:

  • pożyczki na słupach – to oferty chwilówek reklamowane krzykliwymi hasłami skierowane personalnie, abyśmy zidentyfikowali się z konkretną potrzebą. Ryzyko korzystania z ofert reklamowych na słupach jest większe, ponieważ trudno jest sprawdzić wiarygodność firmy. Nawet jeśli pożyczkodawca podaje swój numer telefonu, nie wystarcza to do potwierdzenia jego tożsamości. Przeciwnie, to dodatkowy czynnik ryzyka: połączenie może być bardzo kosztowne, a wysyłając SMS-a, możemy wbrew naszej woli zgodzić się na płatną subskrypcję.
  • phishing – zwrot ten jest potocznie tłumaczony, jako ,,łowienie haseł’’. Na tę metodę narażeni są przede wszystkim klienci korzystający z bankowości mobilnej i internetowej. Oszuści podszywają się pod bank i wysyłają setki wiadomości na losowo wybrane adresy mailowe, z fałszywą prośbą o zalogowanie się do bankowości internetowej. Banki nigdy nie wysyłają klientom linków do logowania się w systemie transakcyjnym! Fałszywe wiadomości często zawierają wirusy, które mogą nas pozbawić dostępu do konta czy utratę środków.
  • vishing – czyli phishing głosowy. Jest to metoda kojarzona głównie z ,,metodą na wnuczka’’. Oszust przez telefon chce wydobyć nasze poufne dane. Pamiętajmy, przedstawiciel bankowy nigdy nie będzie wypytywał nas o dane wrażliwe, ponieważ niezbędne informacje ma zapisane w bazie! Jeśli mamy wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, zawsze możemy zakończyć rozmowę. Oszust mając dostęp do naszych danych, może podjąć pożyczkę na nasze nazwisko i wprowadzić w poważne problemy finansowe.
  • skimming – czyli przechwytywanie danych z karty płatniczej. Aby płacić kartą płatniczą w Internecie wystarczy posiadać numer karty, datę jej ważności i trzycyfrowy kod, który znajduje się na jej rewersie. Dlatego unikaj korzystania z nieznanych bankomatów, nie udzielaj karty tym, których nie darzysz zaufaniem i podawaj dane z karty tylko przy zachowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa. Uważaj również na fałszywe wezwania do zapłaty.
  • malware – są to oszustwa z wykorzystaniem fałszywego, złośliwego oprogramowania z wgranym wirusem, podszywającego się pod oryginalne aplikacje. Pobierając program z niepewnego źródła i logując się za jego pomocą, użytkownik może paść ofiarą oszustwa. W ten sposób można bardzo szybko stracić dostęp do konta i znajdujących się na nim pieniędzy.

Gdzie zgłosić oszustwo finansowe lub internetowe?

W przypadku, gdy padniemy ofiarą oszustwa finansowego sprawę należy zgłosić na policję. Sprawami oszustw w Internecie zajmują się przede wszystkim wydziały do walki z przestępczością zorganizowaną. Nawet jeżeli zostaliśmy oszukani lub okradzeni na niewielką kwotę, warto zgłosić sprawę w strukturach policji. Im więcej osób zgłosi szkodę, tym więcej dowodów i poszlak zdobędą policjanci, dzięki czemu łatwiej namierzą podejrzanego. Dodatkowo w momencie wykrycia oszustwa należy zgłosić sprawę do banku, zastrzec kartę bankową i zmienić hasło dostępu do konta.

Fałszywe firmy pożyczkowe. Jak nie dać się oszukać pożyczkodawcy?

Pożyczki online zdobywają coraz większą popularność wśród konsumentów. Proste warunki udzielania i łatwość w uzyskaniu przyciągają nowych klientów. Duży popyt na chwilówki sprawia, że nietrudno o nieuczciwego pożyczkodawcę, liczącego na nieświadomość klienta. Mimo, że polskie prawo reguluje również rynek pożyczek pozabankowych, wciąż można trafić na oszustów finansowych. Nawet pozornie rzetelna firma pożyczkowa może spróbować oszustwa, ukrywając niekorzystny zapis w umowie pożyczkowej licząc, że klient jej nie przeczyta.

Nieuczciwi pożyczkodawcy reklamują się prostymi ogłoszeniami z chwytliwym hasłem, oferując pożyczkę z minimalnymi kosztami lub nawet z zerowym oprocentowaniem. Już to powinno stanowić ostrzeżenie dla konsumenta. Sam numer telefonu i nazwa pożyczkodawcy nie stanowią podstawy zaufania do firmy pożyczkowej. Na oszustwo finansowe szczególnie narażone są osoby starsze, które potrzebują szybkiej gotówki, a nie korzystają aktywnie z Internetu, przez co nie są w stanie zweryfikować wiarygodności firmy pożyczkowej.

Weryfikacja pożyczkodawcy – co należy wiedzieć o firmie pożyczkowej przed ubieganiem się o pożyczkę?

Przed złożeniem wniosku o pożyczkę u wybranego pożyczkodawcy należy sprawdzić czy jest to firma działająca legalnie. Firmę można sprawdzić na dwa sposoby: rozmawiając z przedstawicielem w placówce pożyczkodawcy lub samodzielnie weryfikując informacje na podstawie strony internetowej. Pracownik firmy pożyczkowej jest zobowiązany odpowiedzieć na wszystkie nasze pytania, a jeśli posiadamy obawy względem wiarygodności pożyczkodawcy, nie warto podejmować z nim współpracy.

W przypadku samodzielnego sprawdzania firmy pożyczkowej udzielającej chwilówek online, należy zwrócić uwagę na informacje znajdujące się na stronie internetowej. Szczególną uwagę zwróćmy na koszty pożyczki, wzór umowy oraz regulamin. Legalność firmy w Polsce potwierdzają dane znajdujące się w stopce, czyli dolnej części strony. Znajdziemy tam informacje na temat właściciela firmy pożyczkowej, numery identyfikujące: KRS, REGON i NIP, przykład reprezentatywny kosztów oraz informacje o przetwarzaniu danych osobowych. Warto potwierdzić znalezione informacje w odpowiednich rejestrach, w ten sposób szybko wykryjemy oszustwo internetowe. Co dodatkowo potwierdza wiarygodność firmy pożyczkowej?

Rejestr Instytucji Pożyczkowych KNF, podstawą bezpiecznego pożyczania

Każda instytucja pożyczkowa działająca w Polsce jest zobowiązana zarejestrować swoją działalność w Rejestrze Instytucji Pożyczkowych Krajowego Nadzoru Finansowego. Jeśli nie jesteśmy pewni czy mamy do czynienia z oszustem finansowym, jest to pierwsze miejsce, w którym możemy potwierdzić legalne działanie firmy. Przed podjęciem współpracy dobrze jest sprawdzić listę ostrzeżeń KNF, zawierającą informację o niewiarygodnych podmiotach.

Co ważne, KNF nie stanowi nadzoru nad firmami pożyczkowymi, a jedynie wydaje zgodę na rozpoczęcie działalności, po spełnieniu odpowiednich kryteriów. Usunięcie z rejestru następuje dopiero po wystąpieniu oszustwa i zgłoszeniu nierzetelnego działania pożyczkodawcy w odpowiednim organie.

Firmy pożyczkowe związane z PZIP gwarancją najwyższych standardów

Dodatkowym gwarantem jakości i rzetelności usług pożyczkodawcy jest członkostwo w Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych. Związek zrzesza liderów sektora pożyczek online, którzy stanowią 80 proc. rynku pożyczkowego. Najważniejszym kryterium członkostwa jest wykazywanie najwyższych standardów biznesowych i etycznych.

Każda firma wchodząca do tej organizacji zobowiązana jest do przestrzegania statutu i restrykcyjnych zasad udzielania pożyczek, gdzie najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa klientowi. Do podstawowych zasad PZIP zaliczamy: rzetelne badanie zdolności kredytowej klientów z wykorzystaniem informacji z baz BIK i BIG, niepobieranie bezzwrotnych opłat za rozpatrzenie wniosku, reklamy pożyczkodawców muszą być zgodne z etyką przekazu.

Zapoznaj się z opiniami klientów i rankingami ekspertów by uniknąć oszustwa finansowego

Szukając pożyczki warto zapoznać się z opiniami klientów, którzy już korzystali z usług danego pożyczkodawcy. W przypadku oszustwa finansowego, komentarze użytkowników będą jednoznaczne, dzięki czemu uchronimy się przed fałszywą firmą pożyczkową. Do opinii w sekcji komentarzy czy na forach internetowych należy podejść krytycznie, gdyż nieuczciwa konkurencja zdolna jest do wystawiania fałszywych opinii. W celu uzyskania rzetelnego obrazu instytucji pożyczkowych skorzystajmy z rankingów pożyczek ratalnych czy rankingu chwilówek, stworzonych przez ekspertów finansowych.

Co robić by nie paść ofiarą oszustw internetowych?

Obecnie większość usług przenosi się w formułę online. Rynek e-commerce rozwija się z każdym dniem – przez Internet możemy załatwić praktycznie każdą czynność od zakupów spożywczych po podjęcie kredytu na wysokie kwoty. Oszustwa finansowe dotykają zarówno osób młodych jak i starszych. Pomimo, że osoby młodsze sprawnie poruszają się w przestrzeni internetowej, nie zawsze zachowują odpowiednią ostrożność.

Jak więc uniknąć oszustów internetowych? Przede wszystkim rozważnie dysponować danymi osobowymi, dokładnie czytać otrzymywane wiadomości, zapoznać się z regulaminami i uświadamiać bliskich o zagrożeniach. Równie ważne jest wykorzystywanie odpowiedniego oprogramowania zabezpieczającego, chociażby w postaci podstawowego programu antywirusowego.

Chroń swoje dane osobowe

Najważniejszą i pozornie najprostszą zasadą korzystania z usług w Internecie jest bezpieczne udostępnianie danych. Przede wszystkim podawaj swoje dane osobowe wyłącznie w zaufanych i odpowiednio zabezpieczonych serwisach. Nigdy nie udostępniaj zdjęcia, skanu dokumentów osobistych czy kart kredytowych. W miarę możliwości wspieraj swoich bliskich, sprawdzając czy zachowują zasady bezpiecznego korzystania z Internetu – szczególnie w przypadku seniorów i dzieci.

Korzystaj z oprogramowania zabezpieczającego

Korzystając z serwisów internetowych zwróć uwagę na stan zabezpieczenia strony. Jeśli przy adresie strony widnieje symbol zamkniętej kłódki, połączenie jest bezpieczne, a hasła, numery kart i inne dane, pozostają prywatne. Podstawowy program antywirusowy może uchronić nas przed oszustami internetowymi wysyłającymi wirusy czy programy szpiegujące.

Dokładnie sprawdzaj wiadomości od banku

Banki regularnie przestrzegają swoich klientów przed atakami hakerskimi czy zagrożeniami fałszywych maili. Również pożyczkodawcy kontaktują się z klientami tylko w ustalony sposób. Zawsze jednak warto potwierdzić tożsamość nadawcy wiadomości np. dzwoniąc na infolinię. Przede wszystkim nigdy, nie używajmy nieznanych linków do stron internetowych.