Jak płacić BLIKIEM i gdzie to możliwe?

Jeżeli chcemy płacić BLIKIEM, musimy mieć konto osobiste lub konto oszczędnościowe w jednym z polskich banków. Konto musi obsługiwać system płatności mobilnych. Wybór właściwego rachunku osobistego ułatwia ranking kont bankowych. Z podobnych zestawień możemy korzystać w przypadku konta oszczędnościowego. Środki do płatności BLIK mogą być również pobierane z karty kredytowej (ale nie do wypłaty z bankomatu BLIKIEM i do czeków BLIK!). Źródła pieniądza dla różnych transakcji BLIK określamy w ustawieniach BLIK.

Czy wszystkie banki obsługują płatności BLIK? W których instytucjach bankowych można realizować transakcje za pomocą sześciocyfrowego kodu BLIK? Sprawdzamy!

LISTA Banków, które obsługują płatności BLIK

  • PKO BP,
  • ING Bank Śląski
  • Getin Bank,
  • Alior Bank,
  • Santander Bank Polska,
  • Bank Pekao S.A.,
  • Credit Agricole,
  • BNP Paribas,
  • mBank,
  • Bank Millennium,
  • T-Mobile Usługi Bankowe.

Usługa BLIK jest całkowicie bezpłatna. Możemy jednak zapłacić za transfer danych przez operatora sieci komórkowej.

Gdzie można płacić BLIKIEM?

BLIK wykorzystujemy do:

Jak płacić BLIKIEM w sklepie?

Jak płacić BLIKIEM? ING Bank Śląski i pozostałe banki zapewniają, że do realizacji płatności BLIKIEM wystarczą: smartfon, aplikacja mobilna banku oraz dostępu do internetu. BLIKIEM możemy płacić we wszystkich sklepach oznaczonych logo BLIK.

Jak przebiega płatność BLIKIEM w sklepie stacjonarnym? Aby zapłacić BLIKIEM, musimy:

  1. Poinformować sprzedawcę, że wybieramy płatność BLIKIEM.
  2. Uruchomić aplikację mobilną banku, kliknąć ikonę BLIK i wygenerować jednorazowy kod.
  3. Wpisać sześciocyfrowy kod BLIK na terminalu płatniczym i zatwierdzić operację zielonym przyciskiem.
  4. Zaakceptować wykonanie transakcji w telefonie.

Płatności do 50 zł nie wymagają potwierdzenia PIN-em. Niektóre banki ograniczają limit płatności zbliżeniowych bez PIN-u do trzech operacji. Kod PIN jest niezbędny w przypadku wszystkich transakcji powyżej 50 zł. Limit płatności bez podawania PIN-u ma wzrosnąć i wynosić 100 zł.

W niektórych bankach możemy korzystać z weryfikacji biometrycznej. W banku BNP Paribas można zatwierdzać transakcje odciskiem palca, a w banku Pekao – odciskiem palca lub skanem twarzy.

Usługa BLIK jest również dostępna dla osób korzystających z Podstawowego Rachunku Płatniczego.

Jak płacić blikiem w internecie?

Płatność BLIKIEM w internecie przebiega analogicznie do płacenia BLIKIEM w sklepie stacjonarnym. Wybieramy BLIK jako formę płatności, a następnie wpisujemy na stronie kod wygenerowany w aplikacji mobilnej. Nie musimy logować się do bankowości internetowej ani podawać numeru karty. Płatność BLIKIEM wymaga jedynie zaakceptowania transakcji na ekranie telefonu komórkowego.

W sklepach, w których często robimy zakupy, możemy płacić bez podawania kodu BLIK. Pozwala na to usługa One Click. Wystarczy zapamiętać sklep lub przeglądarkę i następnym razem tylko zatwierdzić transakcję w telefonie. W dowolnym momencie możemy usunąć zapamiętane pozycje.

Może się zdarzyć, że transakcja zostanie odrzucona. Płatność BLIK nie będzie zrealizowana, jeżeli:

  • nie mamy środków na koncie,
  • przekroczyliśmy limit transakcji BLIK,
  • karta, którą ustanowiliśmy jako źródło pieniądza, jest nieaktywna, ponieważ ją zastrzegliśmy lub została czasowo zablokowana.

Czasami odrzucenie transakcji wynika z braku lub błędu połączenia. W takim wypadku możemy ponowić płatność.

BLIK za granicą

Czy BLIKIEM można płacić za granicą? Nie, obecnie płatności BLIK są dostępne wyłącznie na terenie Polski. Poza granicami kraju możemy używać karty debetowej lub karty kredytowej.

Alternatywną metodą płatności jest karta wielowalutowa, również karta Revolut. Pozwala na płatności międzynarodowe bez kosztów przewalutowania w 150 walutach! Warto poznać szczegóły i korzystać z atrakcyjnych rozwiązań.

BLIK – bezpieczeństwo

Czy płacenie BLIKIEM jest bezpieczne? Tak, płacąc BLIKIEM mamy zagwarantowane pełne bezpieczeństwo płatności dzięki:

  • konieczności zatwierdzenia realizacji każdej transakcji na ekranie smartfona,
  • konieczności potwierdzenia kodem PIN każdej transakcji powyżej 50 zł,
  • wprowadzeniu limitu maksymalnie trzech operacji do 50 zł bez kodu PIN przez niektóre banki,
  • ograniczonego czasu aktywności kodu BLIK, maksymalnie dwie minuty. Po wygaśnięciu kodu należy wygenerować nowy kod BLIK,
  • limitów płatności BLIK, ustalanych przez każdy bank. Przeprowadzanie operacji powyżej tych limitów nie jest możliwe. Możemy ustalić własne limity dzienne, do maksymalnych kwot transakcji określonych przez nasz bank.

Przeprowadzając transakcje BLIK, kontrolujemy każdy etap płatności. Zanim potwierdzimy operację, widzimy kwotę i odbiorcę przelewu. Jeżeli coś się nie zgadza, możemy anulować płatność. Niestety, BLIK nie zapewnia takiego zabezpieczenia przed oszustwami jak karty płatnicze, bo nie zapewnia dostępu do chargeback.

Pamiętajmy! Nie powinniśmy podawać kodu BLIK osobom trzecim i udostępniać numeru PIN do aplikacji (ani do karty płatniczej!).

Limity płatności BLIK

Operacje wykonane kodem BLIK podlegają limitom transakcyjnym. Jakie są limity płatności BLIKIEM?

  • Getin Bank – limit pojedynczej transakcji: 1 000 zł, limit dzienny: 5 000 zł,
  • Alior Bank – limit pojedynczej transakcji: 10 000 zł, limit dzienny: 20 000 zł,
  • Santander Bank Polska – limit pojedynczej transakcji: ustalany indywidualnie, limit dzienny: ustalany indywidualnie,
  • Bank Pekao S.A. – limit pojedynczej transakcji: ustalany indywidualnie, limit dzienny: 10 000 zł,
  • Credit Agricole – limit pojedynczej transakcji: ustalany indywidualnie, limit dzienny: ustalany indywidualnie,
  • ING Bank Śląski – limit pojedynczej transakcji: ustalany indywidualnie, limit dzienny: 10 000 zł,
  • BNP Paribas – limit pojedynczej transakcji: ustalany indywidualnie, limit dzienny: 5 000 zł,
  • PKO BP – limit pojedynczej transakcji: ustalany indywidualnie, limit dzienny: 20 000 zł,
  • mBank – limit pojedynczej transakcji: ustalany indywidualnie, limit dzienny: 10 000 zł,
  • Bank Millennium – limit pojedynczej transakcji: 10 000 zł, limit dzienny: 20 000 zł,
  • T-Mobile Usługi Bankowe – limit pojedynczej transakcji: ustalany indywidualnie, limit dzienny: ustalany indywidualnie.

Limity płatności BLIKIEM można zmieniać w aplikacji mobilnej banku, wybierając ustawienia płatności BLIK.

Wiemy już, jak płacić BLIKIEM bezpiecznie. Warto korzystać z tej metody płatności i ułatwić sobie realizację transakcji bezgotówkowych.