Pishing

Jednym z najpopularniejszych oszust jest tzw. phishing – zwrot ten jest potocznie tłumaczony jako ,,łowienie haseł’’. Na tę metodę narażeni są przede wszystkim klienci korzystający z bankowości internetowej. Oszuści podszywają się pod bank i wysyłają na setki losowo wybranych adresów e-mailowych sfałszowaną wiadomość z prośbą o zalogowanie się do bankowości internetowej ich banku. Należy pamiętać, że banki nigdy nie wysyłają klientom linków do logowania się w systemie transakcyjnym. Standardowym typem ataku phishingowego jest wysyłanie fałszywych załączników z wirusami i zalecanie oprogramowania, które rzekomo poleca bank. Powinno się zachować ostrożność przy otwieraniu załączników, które nie budzą zaufania.

Vishing

Kolejną metodą stosowaną przez oszustów jest tzw. vishing, czyli phishing głosowy. Jest to metoda potocznie nazywana ,,na wnuczka’’. Oszust przez telefon chce wydobyć nasze poufne dane. Przedstawiciel bankowy nigdy nie będzie wypytywał nas o wrażliwe informacje dotyczące produktu, ponieważ niezbędne dane ma zapisane w bazie. Jeśli mamy wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, zawsze możemy zakończyć rozmowę. Oszust mając nasze dane osobowe może za nas wziąć chwilówkę, dlatego trzeba być szczególnie uczulonym na osoby, które takie informacje będą chciały z nas wyciągnąć. Jeżeli chcemy uzyskać rzetelne informacje o firmie pożyczkowej i procesie weryfikacji klienta to powinniśmy skorzystać ze sprawdzonych narzędzi takich jak porównywarka pożyczek przez internet – pozyczkaportal.pl.

Skimming

Najczęściej stosowaną metodą oszustów jest skimming, czyli przechwytywanie danych z karty płatniczej. Wystarczy znać numer karty, datę jej ważności i trzycyfrowy kod, który znajduje się na jej rewersie, aby dokonać jej płatności, dlatego unikaj korzystania z bankomatów, które nie budzą zaufania i nie pozwalaj, żeby ktoś zabierał kartę z twojego pola widzenia. Uważaj również na fałszywe wezwania do zapłaty. Lepiej sprawdzić taką korespondencję dzwoniąc do firmy windykacyjnej lub urzędu i wyjaśnić sprawę.

Jak chronić się przed oszustami?

Niestety, ludzie cały czas dają się oszukać. Naciągacze wykorzystują łatwowierność swoich ofiar i brak wiedzy w zakresie bezpieczeństwa informacji w internecie, dlatego rośnie liczba tzw. cyber-włamań.
„Należy mieć ograniczone zaufanie w rozmowach telefonicznych z przedstawicielami banków, firm, czy innych telekomów. W takich kontaktach nie powinno się nigdy podawać hasła do bankowości internetowej czy numeru karty. Najważniejsze jest, żeby dbać o prywatne dane osobowe i wrażliwe informacje jak, np. PESEL. Jeżeli chodzi o aktywność w internecie to ważne jest, żeby nie otwierać podejrzanych linków, czy załączników. Należy pilnować karty płatniczej i nie pozwalać, żeby zniknęła nam z oczu” – komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl

Metody, które oszuści wykorzystują ulegają ciągłym modyfikacjom. Należy zachować czujność i ostrożność, kiedy podejrzewamy, że ktoś chce nas oszukać.