Już od jakiegoś czasu łatwiej o zwrot błędnego przelewu

Kiedyś przelew na złe konto oznaczał, że odzyskanie pieniędzy zależało wyłącznie od dobrej woli ‘znalazcy’ gotówki na koncie. Tajemnica bankowa uniemożliwia odnalezienie adresata błędnego przelewu. Przelewy są realizowane na podstawie samego numeru konta i banki nie mają obowiązku ani możliwości sprawdzenia czy numer konta zgadza się z podanymi danymi osobowymi. Numer identyfikacyjny konta ma aż 28 cyfr, więc pomyłki od czasu do czasu się zdarzały.

Nieszczęśnikom, którzy pomylili się podczas wpisywania numeru konta pozostawało skierowanie sprawy na policję, która zazwyczaj nie mogła odzyskać pieniędzy ze względu na tajemnicę bankową.

Jak odzyskać pieniądze z przelewu do niewłaściwej osoby?

Już od kwietnia 2018 roku po wykonaniu przelewu na zły numer konta mamy prostą drogę do odzyskania pieniędzy. Wystarczy o pomyłce powiadomić swój bank, a ten musi powiadomić odbiorcę błędnego przelewu o obowiązku zwrotu pieniędzy. Cała operacja odzyskania środków powinna się zakończyć w około maksymalnie 30 dni. Procedura wygląda w następujący sposób:

  1. Klient zgłasza błędny przelew do swojej instytucji finansowej.
  2. Instytucja finansowa od momentu otrzymania zgłoszenia ma 3 dni na poinformowanie odbiorcy o tym, że stał się adresatem błędu i poinformowanie go o konsekwencjach przywłaszczenia.
  3. Aby zachować tajemnicę bankową zwrot następuje na specjalny rachunek techniczny, a następnie do pechowego nadawcy przelewu.
  4. Gdyby odbiorca błędnego przelewu nie chciał oddać pieniędzy, to bank ma prawo uchylić tajemnicę bankową i przekazać jego dane nadawcy. Ten ma prawo zgłosić sprawę na policji lub do sądu.

Kiedy przyjdzie zwrot pieniędzy za przelew?

Bank ma 3 dni na powiadomienie odbiorcy o tym, że omyłkowo otrzymał pieniądze. Odbiorca błędnego przelewu od momentu otrzymania informacji o pomyłce ma 30 dni na odesłanie pieniędzy na rachunek techniczny.

Pieniądze z rachunku technicznego zostaną przesłane do nadawcy w maksymalnie jeden dzień roboczy. Łącznie odzyskanie pieniędzy nie powinno zająć więcej niż około 34 dni.

Anulowanie przelewu na niewłaściwy rachunek

W wielu bankach można cofnąć przelew internetowy. Warunkiem jest, by dokonać cofnięcia dość szybko po zleceniu przelewu. Musi to też być przelew zwykły, a nie ekspresowy. Mamy wtedy czas na anulowanie przelewu do 15 min przed rozpoczęciem najbliższej sesji elixir. Jak wygląda cofnięcie przelewu w większości instytucji finansowych?

  • Najłatwiej jest anulować transakcję przez bankowość mobilną lub internetową, ale można to też zrobić w oddziale lub przez telefon.
  • Wejdź w historię transakcji lub operacji. Jeżeli jest taka możliwość, to przy przelewie powinna pojawić się opcja anulowania. Najlepiej jest uzyskać szczegółowe informacje przez znaleziono w wyszukiwarce instrukcji dla swojego banku – np. anulowanie przelewu PKO.
  • Nawet jeżeli teoretycznie bank obsługuje anulowanie przelewów, to nie ma żadnej gwarancji, że przelew da się anulować. Niekiedy jest to niemożliwe z przyczyn technicznych.

Niektóre banki za usługę anulowania pobierają dodatkowe opłaty. Inne umożliwiają cofnięcie transakcji bez żadnych opłat. Takie informacje powinny znajdować się w tabeli opłat i prowizji naszej instytucji. Jeżeli anulowanie nie powiodło się, to jedyną opcją pozostaje wyżej wspomniana reklamacja do banku na zasadzie prośby o zwrot pieniędzy od błędnego adresata przelewu.

Błędny przelew pomiędzy własnymi rachunkami

Pieniądze przelewane w tym samym banku są księgowane natychmiast. Z tego powodu anulowanie przelewu jest niemożliwe. Jeżeli przypadkowo przelaliśmy pieniądze na np. konto oszczędnościowe albo lokatę, to pozostaje nam jedynie liczenie na uprzejmość banku.

Możemy też spróbować napisać formalną reklamację, ale musimy ją w jakiś sposób uzasadnić (np. system internetowy banku jest nieczytelny). Błędny przelew wewnętrzny może wiązać się ze stratami przez choćby koszt przewalutowania czy konieczność anulowania lokaty.

Przelew bankowy na nieistniejący lub nieaktywny rachunek – co robić?

Przelew bankowy na nieistniejący rachunek raczej nie powinien się zdarzyć. System bankowości internetowej powinien wykryć błąd już na etapie wpisywania numeru konta i próbie finalizacji przelewu. Jeśli jednak dojdzie do przelewu, to bank automatycznie cofnie go przy kolejnej sesji Elixir.

Pieniądze powinny wrócić do nadawcy w terminie od 1 do 4 dni roboczych. Jeśli tak się nie stanie, musimy złożyć reklamację do banku. Podobna procedura zostanie przeprowadzona w przypadku przelewu na już nieaktywne (zamknięte) konto.

Chargeback – odzyskanie pieniędzy z karty płatniczej

Jednym ze sposobów na odzyskanie pieniędzy jest chargeback, który umożliwia zwrot pieniędzy bezpośrednio na kartę. Warunkiem do dokonania chargeback jest wykonanie operacji kartą, a więc nie z poziomu samej bankowości internetowej ani BLIK-iem.

Chargeback jest przyznawany w sytuacjach takich jak brak realizacji usługi lub zakupu wykonanego kartą (np. w internecie), ale też w sytuacji w której bankomat dokona błędnej transakcji. Procedura chargeback zakłada, że najpierw kontaktujemy się ze swoim bankiem, a nie bezpośrednio do VIsy czy Mastercard.

Błędny przelew rat pożyczki – co robić?

Pożyczki najczęściej spłaca się przez konta służące do wpłat. Ich numer bez problemu znajdziemy na swojej umowie pożyczkowej czy w panelu klienta danej instytucji. Dobrym pomysłem na wygodną spłatę pożyczki ratalnej jest zlecenie przelewu stałego. To gwarantuje terminowość i brak możliwości pomyłki przy zwrocie pieniędzy.

W przypadku złego przelewu raty pożyczki należy niezwłocznie poinformować o tym swój bank. Należy też poinformować pożyczkodawcę o możliwych opóźnieniach w spłacie.


  1. https://www.arslege.pl/przywlaszczenie/k1/a324/
  2. https://www.arslege.pl/definicja-bezpodstawnego-wzbogacenia/k9/a4272/