Bank Handlowy bez wzrostu zysku. Jakie powody?

Opublikowany został raport Banku Handlowego za pierwsze półrocze 2019. Oprócz wielu dobrych dla akcjonariuszy wieści znalazły się w nim także informacje niepokojące. Największe zaskoczenie wywołał spadek zysku netto w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. O ile w pierwszym półroczu 2018 wynosił on 182,4 mln zł, teraz 133,1 mln zł. To 6% mniej niż przewidywali analitycy biur maklerskich.

Niższy niż przed rokiem zysk Banku Handlowego wynika z odpisów na ekspozycje kredytowe. Dotyczyły one istotnych dla instytucji klientów korporacyjnych, którzy stanowią podstawę działalności biznesowej banku. – Bez jednorazowych odpisów zysk byłby wyższy niż w analogicznym okresie 2018 roku. Warto podkreślić, że koszty ryzyka w Citi Handlowym od dekady kształtują się znacząco poniżej średniej rynkowej – tłumaczy Bank Handlowy w raporcie.

Jest to działanie zgodne z profilem banku oraz jego strategią. Mocny wzrost biznesu klientowskiego w Bankowości Instytucjonalnej wymieniany jest wśród najważniejszych osiągnięć Banku Handlowego w pierwszym półroczu 2019. To jednak niejedyny obszar, w którym zanotowano wzrosty. Szczególnie optymistyczny dla akcjonariuszy powinien być rozwój cyfrowy. Wydaje się on nieodzowny w czasie, gdy coraz więcej klientów szuka pomocy finansowej głównie w internecie, a rola doradców takich jak pośrednicy kredytu hipotecznego znacząco maleje.

Kredyty gotówkowe przez internet przyszłością banku?

Znacznie mniejszy niż przed rokiem zysk Banku Handlowego nie jest jedyną informacją, która wyłania się z półrocznego raportu. Oprócz tego bank może pochwalić się wzrostami w kluczowych dla siebie segmentach. Należą do nich nie tylko największe firmy, ale także małe i średnie przedsiębiorstwa oraz grupa klientów aspirujących. To klienci zamożni lub aktywnie dążący do takiego statusu stanowią podstawę strategii instytucji w zakresie bankowości detalicznej.

Gdzie bank odnotował największy progres? O 60% rok do roku wzrósł wolumen kredytów gotówkowych sprzedawanych przez internet. Rozwój oferty produktów finansowych oferowanych przez internet ma być jednym z priorytetów na przyszłość. – Bank będzie inwestował w dalszy rozwój platform elektronicznych, traktując je jako główny kanał obsługi i coraz ważniejsze źródło pozyskiwania nowych klientów. W 2019 roku Bank udostępni dla klientów nową wersję aplikacji mobilnej, a także uruchomi w pełni zdalny proces pozyskania karty kredytowej i pożyczki gotówkowej umożliwiający weryfikację tożsamości w oparciu o biometrię twarzy – czytamy w raporcie.