Na czym polega zastrzeganie kart w bankach?

Niezwłoczne zastrzeżenie karty jest jedynym słusznym rozwiązaniem, kiedy nie możemy znaleźć naszej karty płatniczej. Zastrzegając kartę, trwale uniemożliwiamy korzystanie z tego środka płatniczego. Zastrzeżona karta staje się wyłącznie nieprzydatnym kawałkiem plastiku. Nie wykonamy żadnych płatności z użyciem karty, również w internecie, ani nie wypłacimy kartą pieniędzy z bankomatu. Jeśli będziemy chcieli pobrać gotówkę z konta bankowego, będziemy musieli zrobić to w placówce banku lub wypłacić pieniądze za pomocą kodu BLIK.

Jak zastrzec kartę płatniczą? Przygotowaliśmy zestawienie, w którym prezentujemy możliwe sposoby zastrzegania kart w bankach działających w Polsce.

Bank Załóż kartę Zastrzeżenie karty Infolinia System Zastrzegania Kart
Bank Millennium Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej Millenet
  • w aplikacji mobilnej
  • w placówce
  • przez infolinię
  • +48 22 598 41 14 wszystkie karty banku Millennium
  • 801 331 331 z telefonów stacjonarnych i komórkowych
  • +48 22 598 40 40 z telefonów komórkowych i z zagranicy
✔️
Alior Bank Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej Alior Online
  • w aplikacji mobilnej Alior Mobile
  • w placówce
  • przez infolinię
  • 12 19 502 lub 12 370 70 00 w Polsce
  • +48 12 19 502 lub +48 12 370 70 00 z zagranicy
✔️
Bank Pekao S.A. Załóż kartę
  • w placówce
  • przez infolinię
  • 801 365 365 z telefonów stacjonarnych w Polsce
  • +48 (42) 68 38 232 z telefonów komórkowych i z zagranicy
✔️
PKO BP Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej iPKO
  • w aplikacji mobilnej IKO
  • w placówce
  • przez infolinię
  • 800 302 302 lub +48 81 535 60 60
✔️
BNP Paribas Załóż kartę
  • w placówce
  • przez infolinię
  • 801 321 123 lub +48 22 134 00 00
✔️
Getin Bank Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej
  • w aplikacji mobilnej
  • w placówce
  • przez infolinię
  • +48 32 604 31 61
✔️
Citi Handlowy Załóż kartę
  • w placówce
  • przez infolinię
  • 801 334 433 lub + 48 22 692 29 00
✔️
Santander Consumer Bank Załóż kartę
  • w placówce
  • przez infolinię
  • 71 358 22 20
✔️
T-Mobile Usługi Bankowe Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej
  • w wirtualnym oddziale
  • w sklepie T-Mobile lub placówce T-Mobile Usługi Bankowe
  • przez infolinię
  • 19 506 lub 12 370 71 00 z telefonów stacjonarnych i komórkowych
  • 12 19 506 z sieci Play
  • +48 12 19 506 lub +48 12 370 71 00 z zagranicy
✔️
Santander Bank Polska Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej Santander internet
  • w aplikacji mobilnej Santander mobile
  • w placówce
  • przez infolinię
  • 1 9999
  • 48 61 81 19999 z zagranicy
✔️
mBank Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej
  • w aplikacji mobilnej
  • w placówce
  • przez infolinię
  • 801 300 800 lub 42 6 300 800
BOŚ Bank Załóż kartę
  • przez infolinię
  • 801 355 455 lub 22 543 34 34
✔️
Credit Agricole Załóż kartę
  • przez infolinię
  • 19 019 w Polsce
  • +48 71 35 49 009 z telefonów komórkowych i z zagranicy
✔️
Nest Bank Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej
  • w aplikacji mobilnej
  • przez infolinię
  • 801 800 188 lub +48 22 438 41 41
ING Bank Śląski Załóż kartę
  • w bankowości elektronicznej Moje ING
  • w aplikacji mobilnej ING mobile
  • w placówce
  • przez infolinię
  • + 48 32 357 00 12

Mamy też możliwość zastrzeżenia karty kredytowej oraz zastrzeżenia dokumentów. Zgubienie dowodu osobistego może mieć przykre konsekwencje. Nasze dane mogą być wykorzystane celach przestępczych, np. do wzięcia pożyczki online.

Jak zablokować kartę w serwisie internetowym i aplikacji mobilnej?

Zastrzeżenie karty w serwisie internetowym:

  1. Logujemy się do systemu bankowości internetowej lub bankowości mobilnej.
  2. Wchodzimy w sekcję kart płatniczych i wybieramy kartę, którą chcemy zastrzec.
  3. Klikamy opcję „zastrzeż kartę” i potwierdzamy operację (np. kodem PIN).

Jak zablokować kartę przez infolinię?

Zastrzeżenie karty przez infolinię wymaga telefonicznego kontaktu z konsultantem. Dzwonimy pod numer podany na stronie internetowej lub w naszej tabeli i zgłaszamy chęć zastrzeżenia karty bankomatowej.

Jak zablokować kartę w placówce banku?

Zastrzeżenie karty w placówce banku wymaga wizyty w oddziale banku. Adresy najbliższych placówek znajdziemy na stronie internetowej banku lub w aplikacji mobilnej.

System Zastrzegania Kart ZBP

Dodatkowo Związek Banków Polskich 1 stycznia 2014 roku uruchomił System Zastrzegania Kart. Udostępnił jeden uniwersalny numer: + 48 828 828 828, pod którym zastrzegamy kartę. Warunkiem jest uczestnictwo naszego banku w systemie.

Spośród wymienionych przez nas banków do Systemu Zastrzegania Kart należą:

  • Bank Millennium,
  • Alior Bank,
  • Bank Pekao S.A.,
  • PKO BP,
  • BNP Paribas,
  • Getin Bank,
  • Citi Handlowy,
  • Santander Consumer Bank,
  • T-Mobile Usługi Bankowe,
  • Santander Bank Polska,
  • BOŚ Bank,
  • Credit Agricole.

Zastrzeżenie karty a zablokowanie – różnice

Zablokowanie karty płatniczej w odróżnieniu od zastrzeżenia jest czasowym uniemożliwieniem korzystania z tego instrumentu płatniczego. Oznacza nietrwałe zablokowanie wszystkich transakcji z użyciem karty. To przydatne rozwiązanie, kiedy obawiamy się o bezpieczeństwo karty, np. w trakcie koncertu, wyjścia na siłownię czy na basen. Nie chcemy zostawiać portfela w domu, a jednocześnie chcemy mieć pewność, że nasze oszczędności nie trafią w niepowołane ręce.

Tymczasowa blokada pozwala łatwo zablokować i odblokować kartę płatniczą. Możemy to zrobić w dowolnym momencie, korzystając z aplikacji mobilnej. Funkcja tymczasowej blokady dotyczy kart debetowych, kart przedpłaconych, a także kart kredytowych. Nie ma maksymalnego czasu trwania blokady. Można nawet zablokować kartę do końca jej ważności pamiętając, że blokada nie zwalnia z konieczności regulowania standardowych opłat.

Jak zamówić nową kartę płatniczą?

Po zastrzeżeniu karty nie można z niej korzystać. Nawet jeśli okaże się, że wcale jej nie skradziono, należy zamówić nową kartę do konta bankowego. Zastrzegając kartę w placówce, zrobimy to od ręki. Możemy też złożyć wniosek o nową kartę debetową w serwisie internetowym lub w aplikacji mobilnej. Przy okazji warto też rozważyć, czy aby w ogóle nie zmienić banku, bo te stale prowadzą atrakcyjne akcje promocyjne na karty oraz konta.

Do czasu otrzymania i aktywowania nowej karty płatniczej, można realizować wszystkie operacje w aplikacji mobilnej za pomocą BLIK-a. Korzystając z płatności BLIK, możemy nawet wpłacać pieniądze we wpłatomacie!

Zasady bezpiecznego korzystania z karty

Nie będziemy zmuszeni zastrzegać karty, jeśli będziemy przestrzegać podstawowych zasad korzystania z niej:

  1. Należy podpisać kartę płatniczą od razu po jej otrzymaniu.
  2. Nie można zapisywać ani ujawniać kodu PIN osobom trzecim.
  3. Należy zawsze zasłaniać klawiaturę ręką przy wprowadzaniu kodu PIN.
  4. Należy chronić kartę przed zgubieniem, kradzieżą lub zniszczeniem.
  5. Nie można gubić karty z zasięgu wzroku przy płatnościach w sklepach i punktach usługowych.
  6. Nie można wyrażać zgody na wykonywanie kserokopii karty płatniczej.
  7. Należy sprawdzać transakcje wykonane kartą płatniczą na wyciągu lub w bankowości internetowej.
  8. Jeśli widzimy taką potrzebę, można wykupić ubezpieczenie karty płatniczej.

Jeżeli mimo zachowania wszelkich środków ostrożności zgubiliśmy kartę lub została nam skradziona, musimy szybko ją zastrzec. Tylko tak uchronimy się przed szkodami, jakie mogłoby przynieść nieuprawnione wykorzystanie naszej karty przez osoby trzecie.

Odpowiedzialność banku za kradzież z konta

Wraz z momentem zastrzeżenia karty, bank przejmuje odpowiedzialność za kradzież pieniędzy z konta. Od czasu wejścia w życie unijnej dyrektywy PSD2, czyli od 14 września 2019 roku, nasze ryzyko jest ograniczone do kwoty 50 euro. Wcześniej odpowiedzialność banku zaczynała się od kwoty 150 euro.

Podejrzewając kradzież karty, należy też niezwłocznie zgłosić ten fakt policji. Jeżeli ubezpieczyliśmy kartę, a nie przedstawimy kopii zgłoszenia kradzieży, bank nie wypłaci nam odszkodowania.