Dzisiaj praktycznie każdy z nas słyszał pojęcie „bankowości mobilnej”. Coraz więcej instytucji bankowych – a zwłaszcza tych liczących się na rynku – posiada mobilne aplikacje bankowe. Chcą dostosować się do potrzeb coraz bardziej wymagających klientów. Wkroczyliśmy w erę bankowości mobilnej i nie ma już odwrotu – dlatego postanowiliśmy sprawdzić, czy nowoczesne rozwiązania budzą więcej obaw, czy jednak fascynacji i zainteresowania?

Bankowość mobilna – definicja

Banki coraz chętniej i śmielej korzystają z nowoczesnych technologii, oferując klientom nowe możliwości. Należą do nich nie tylko portfele elektroniczne, lecz również – mobilne aplikacje, które są odpowiedzią na coraz szybszy tryb życia. Aplikacje mobilne umożliwiają korzystanie z rachunku bankowego za pomocą smartfonów bądź tabletów, pod warunkiem posiadania dostępu do internetu. Możemy wykonywać operacje finansowe, na bieżąco sprawdzać stan swojego konta, czy nawet zastrzec swoją kartę płatniczą, kiedy okaże się, że zniknęła z naszego portfela. Nie musimy samodzielnie kontaktować się z call center, ponieważ szybko zablokujemy skradzione narzędzie płatności z ekranu swojego telefonu. Aplikacje bankowe pozwalają zarządzać swoimi finansami gdziekolwiek jesteśmy, bez względu na porę dnia.

Bankowość mobilna w Polsce

Rynek polskiej bankowości mobilnej stale się rozwija. Według raportu Prnews.pl, na koniec 2016 roku odnotowano aż 7,7 milionów korzystających z niej użytkowników. W stosunku do roku poprzedniego, ich liczba wzrosła aż o 2 miliony. Chociaż nadal najwięcej osób korzysta z bankowości internetowej, nie da się nie zauważyć, że kolejne nowości i udogodnienia powodują wzrost liczby klientów chętnych do korzystania z banku w telefonie. Jeżeli instytucje bankowe zadbają o dostosowywanie się do potrzeb nowoczesnych klientów, ta tendencja będzie się utrzymywać. Wszystko z tego względu, że bankowość mobilna oznacza wygodę przeprowadzania operacji finansowych.

Poświęć chwilę na wybranie banku

Jeśli zatem nie jesteśmy jeszcze klientem żadnego z banków, powinniśmy zadać sobie pytanie, która instytucja bankowa da nam najwięcej możliwości w tym zakresie? Wybór najlepszego pożyczkodawcy jest bardzo prosty, ponieważ cenne wskazówki znajdziemy w rankingach chwilówek czy rankingach pożyczek ratalnych. W wyborze banku, a zatem i najlepszej aplikacji mobilnej pomoże nam oferta zaprezentowana na stronach instytucji. Możemy też kierować się rankingiem kredytów gotówkowych, jeśli przy okazji zamierzamy pożyczyć pieniądze na większe wydatki. Pamiętajmy przy tym, że tak samo jak na dogodnej ofercie bankowej, zależy nam na korzystaniu z bankowej aplikacji na telefonie. Szukajmy dotąd, aż obie te potrzeby zostaną zaspokojone.

Użytkownicy bankowych aplikacji mobilnych

Do największej grupy użytkowników aplikacji mobilnych zaliczają się ludzie młodzi, znajdujący się w przedziale wiekowym 18-24 lata (badania Narodowego Banku Polskiego nt. korzystania z usług bankowych i płatności 2016). Młodzi też najczęściej oszczędzają i wbrew temu, co wielokrotnie sądzą o nich starsi – myślą o swojej przyszłości. Dlatego aplikacje mobilne są dla nich szczególnie przydatne, ponieważ pozwalają sprawdzać stan konta z dowolnego miejsca i kontrolować, na jakim poziomie znajdują się ich oszczędności. Mając na oku swoje finanse, nigdy nie zapominają o płatnościach i nie powodują debetu. Są świadomymi klientami banków i wiedzą, że korzystanie z aplikacji mobilnych po prostu się opłaca.

Dlaczego boimy się bankowości mobilnej?

Nie wszyscy jednak z chęcią korzystają z bankowością mobilnej. Badanie NBP pokazuje, że 10 proc. badanych Polaków nie ma bankowości mobilnej i w ogóle nie zamierza z niej korzystać. Dlaczego budzi ich zdecydowane obawy, znacznie większe niż bankowość elektroniczna? Według badania MasterCard, konto internetowe w banku posiada dzisiaj już 85 proc. Polaków. Z bankowości mobilnej, jak już wspomnieliśmy, również korzystamy coraz chętniej i coraz śmielej, ale nadal dla wielu z nas to ciągle nieznany obszar.

Oczekujemy bezpieczeństwa i wygody

Z badań wynika, że korzystając z bankowości mobilnej szczególnie niepokoimy się o kwestie bezpieczeństwa naszych danych osobowych. Nie mamy zaufania do procesu logowania, chociaż chroni nas hasło bądź PIN, przeszkadza nam również niespójność funkcjonalna. Oczekujemy takich samych funkcji i kategorii w telefonie, co w serwisie internetowym, a nie zawsze to otrzymujemy. Nie mamy też wiedzy na temat płatności mobilnych. Brak informacji budzi nasz strach. A tak naprawdę nie mamy się czego obawiać, ponieważ instytucje bankowe dbają o to, aby aplikacje mobilne były i funkcjonalne, i bezpieczne. Cały czas udoskonalają bankowość mobilną, dlatego warto jej zaufać.

Mobilna bankowość jest bezpieczna

Mobilna bankowość jest w pełni bezpieczna. Możemy korzystać z niej bez obaw, tak samo jak z oferty pożyczek online, które cieszą się nieustającym zainteresowaniem pożyczkobiorców. Przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, nie musimy się niczym martwić. Jak w takim razie bezpiecznie korzystać z nowoczesnych rozwiązań oferowanych przez banki? Wystarczy, że będziemy:

  • Ściągać oryginalne aplikacje naszego banku
  • Korzystać z bezpiecznych połączeń internetowych w domu albo używać internetu mobilnego
  • Zawsze zgadzać się na aktualizowanie systemu i zainstalowanych na urządzeniach mobilnych programów
  • Pamiętać o silnych hasłach, najlepiej składających się z połączenia cyfr i liter
  • Logować się na konto wyłącznie na swoim telefonie albo tablecie
  • Nie zapisywać haseł w pamięci urządzeń
  • Ustawić limity na możliwe do wykonania transakcje
  • Korzystać z wiadomości push, które poinformują nas o każdej przeprowadzonej operacji finansowej. Ich działanie jest podobne do alertów BIK, które informują nas o próbie wyłudzenia pożyczki.

To proste zasady, a mimo to bardzo często o nich zapominamy. Starajmy się o nich pamiętać, a mobilne aplikacje będą dla nas ogromnym udogodnieniem.

Najlepsza bankowość mobilna

Banki nie mogą uciec od mobilnej rewolucji. Dlatego muszą stale poprawić funkcjonalność smartfonowych aplikacji, aby zyskiwać nowych klientów, chcących korzystać z nowoczesnych, dobrze działających rozwiązań. Według rankingu „Przyjazny Bank Nesweeka” 2016, tytuł „Najlepszego banku mobilnego” zdobył mBank. Jest ceniony z racji prostego dostępu do usług i intuicyjnej nawigacji. Klienci bowiem oczekują łatwości w wykonywaniu działań. W końcu aplikacje mobilne mają upraszczać, a nie utrudniać nam życie. Jeśli rzeczywiście nam pomagają, chętnie korzystamy z innowacyjnych rozwiązań oferowanych przez instytucje bankowe.

”Warto korzystać z nowoczesnych udogodnień, które oferują nam nie tylko banki. Również instytucje pozabankowe walczą o klientów, proponując im w pełni internetowe pożyczki. Możliwość otrzymania gotówki w kilkanaście minut, przy użyciu telefonu czy tabletu to niezwykły komfort. Dlatego nie obawiajmy się mobilnych rozwiązań, tylko śmiało z nich korzystajmy.”
– komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert Pozyczkaportal.pl.