Kruk wchodzi w kanał sprzedaży pożyczek online

Do podpisania listu intencyjnego doszło 15 marca 2019 roku. Decyzja o przejęciu jednej z najbardziej znanych polskich marek pożyczkowych – marki Wonga – nie jest przypadkowa. Lider rynku zarządzania wierzytelnościami i zdobywca tytułu Partner Windykacyjny 2018 planuje dalszy rozwój na rynku pożyczkowym. Od 2010 roku oferuje pożyczki pod marką Novum Finance, a nowa inwestycja pozwoli mu wejść w zupełnie nowy kanał sprzedaży pożyczek online.

Rafał Tomkowicz, prezes zarządu spółki Sfera Finansów S.A., snuł takie przypuszczenia już we wrześniu 2018 roku. Zakładał, że właśnie ta spółka windykacyjna wykupi Wongę. Do realizacji umowy dojdzie, jeśli UKOiK wyrazi zgodę na przejęcie pożyczkodawcy.

Wonga obecna na rynku pożyczek od 2012 roku

Marka Wonga, jedna z najpopularniejszych firm pożyczkowych, działa na polskim rynku już od 2012 roku. Oferuje głównie produkty ratalne, ale posiada również krótkoterminowe pożyczki online, na okres od 1 do 60 dni. Kwota pożyczek wynosi od 50 do 20000 zł, a maksymalny czas spłaty w przypadku pożyczek ratalnych to 60 miesięcy.
Wonga cieszy się dużym uznaniem klientów z racji przejrzystych i atrakcyjnych warunków pożyczania. Tylko w 2017 roku miała ponad 6 mln zysku. Udziela pożyczek w 100 proc. online, co było jednym z powodów zainteresowania nią Grupy Kruk, chcącej rozszerzyć zakres swojej działalności. Uważa, że biznes pożyczkowy i windykacyjny to biznesy komplementarne. Przejęcie firmy Wonga pozwoli kontrolować klienta od momentu wzięcia pożyczki po windykację długu w przypadku braku spłaty.

Ambitne plany rozwoju Grupy Kruk

Nowa strategia Kruk na lata 2019-2024 zakłada dalszy wzrost biznesu, osiągnięcie 700 mln zysku netto oraz dalszy rozwój działalności we Włoszech, Hiszpanii, Czechach, Słowacji i Niemczech. Kruk planuje znaleźć się w grupie trzech największych firm specjalizujących się w zarządzaniu wierzytelnościami w Europie pod względem osiąganego zysku.

Przejęcie firmy pożyczkowej Wonga doskonale wpisuje się w te cele. Tym bardziej że Wonga to marka posiadająca wieloletnie doświadczenie na rynku. Jest innowacyjną i efektywną firmą, stosującą profesjonalny system zarządzania ryzykiem kredytowym. Tworzy dynamiczną, profesjonalną organizację, doskonale realizującą swoje zadania.
Kruk nie planuje wprowadzać zmian w zarząd i zespół firmy Wonga. Nie chce też integrować ze sobą spółek. Zamierza kontynuować dotychczasową działalność marki i dążyć do osiągnięcia pozycji lidera pozabankowego rynku consumer finance.