Czy sztuczna inteligencja zagraża człowiekowi? Nie jest to potwierdzone, ale z badań ekspertów wynika, że AI budzi w ludziach spore obawy. Aż 76 proc. osób boi się, że ze sztuczną inteligencją będzie wiązać się wzrost kontroli i podsłuchu. To tylko jedna z kilku obaw wyrażanych przez badane osoby. Do 2020 r. 86 proc. interakcji z klientami będzie zachodzić bez udziału człowieka. Sztuczna inteligencja na rynku pracy budzi nadzieje i zastrzeżenia.

Sztuczna inteligencja w pracy – jej wpływ na organizację i poziom wynagrodzenia

Jak wynika z badania przeprowadzonego w maju i czerwcu przez Ipsos w siedmiu krajach, sztuczna inteligencja została wdrożona przez 22 proc. firm. 17 proc. jest w trakcie jej wdrażania, a 14 proc. planuje dołączyć do grona firm wykorzystujących AI.

Choć sztuczna inteligencja w miejscach pracy jest przydatna, to sporo osób obawia się jej wpływu na przyszłość pracowników. Badani przez Ipsos obawiają się, że sztuczna inteligencja wpłynie na wynagrodzenie Polaków (50 proc. respondentów podało taką odpowiedź). Z kolei 44 proc. stwierdziło, że w ogóle obawiają się o bezpieczeństwo swojego zatrudnienia. Nie bez znaczenia jest też obawa przed wzrostem kontroli i podsłuchu (76 proc.) oraz dehumanizacją pracy (65 proc.).

Nie oznacza to, że ludzie nie dostrzegają też pozytywnych aspektów AI w pracy. Prawie 72 proc. ankietowanych oczekuje, że wdrożenie sztucznej inteligencji będzie miało pozytywny wpływ na organizację pracy w przedsiębiorstwie. 71 proc. za to wolałaby dostosować szkolenia do potrzeb pracowników i wzrostu biznesu.

Według danych Gartnera aż 86 proc. interakcji z klientami za dwa lata będzie zachodzić bez udziału człowieka – wpływ na to mają chatboty. Analitycy IDC stwierdzili, że do 2020 r. wartość AI wyniesie 46 mld USD, z kolei oszczędność z powodu korzystania z AI w polskim biznesie wyniesie nawet 20 mld zł.

Fintech a sztuczna inteligencja

Jak sztuczna inteligencja wpływa na Fintech?Sektor usług płatniczych coraz mocniej związuje się ze sztuczną inteligencją. Rozwiązania z AI stosowane w tym sektorze to m.in.:

  • rosnące inwestycje w automatyzację procesu zaciągania pożyczek,
  • udostępnianie nowych metod płatności w sklepach internetowych,
  • machine learning (rozwiązania bazujące na systemach uczących się) – w usługach finansowych pozwalają zmniejszyć wydatki oraz obniżyć stopień ryzyka pożyczkodawcy.

Sztuczna inteligencja w sektorze usług płatniczych ma też takie pozytywne skutki jak szerszy dostęp do usług finansowych dla osób, które miały problem z otrzymaniem pozytywnej decyzji kredytowej. Poza tym chatboty, które już obecnie zostały w jakiejś części włączone w kontakt z klientem w przyszłości mają być wykorzystywane m.in. do doradztwa inwestycyjnego.

Obecnie machine learning w USA jest wykorzystywany częściowo w przetwarzaniu danych giełdowych i obrocie papierami wartościowymi.

Chatbot – sztuczna inteligencja jako wirtualny doradca

Komunikacja z chatbotami, która dotyczy nieskomplikowanych problemów już nikogo nie dziwi. System jest w stanie sklasyfikować problem i podpowiedzieć klientowi techniczne rozwiązanie albo skierować go do żywego człowieka, który pomoże rozwiązać dane zagadnienie. Jednak składanie reklamacji czy podstawowa pomoc techniczna coraz bardziej opiera się na sztucznej inteligencji.

Dlaczego chatboty są tak chętnie wykorzystywane przez przedsiębiorstwa? Z powodu oszczędności. Z szacunków wynika, że pomoc sztucznej inteligencji pięciokrotnie skracają czas obsługi klienta. Chatboty mają (jeszcze) wąski zakres “kompetencji”, ale już są w stanie rozwiązać najczęstsze problemy zgłaszane przez klientów. Nic więc dziwnego, że obecność AI w małych i średnich przedsiębiorstwach wkrótce stanie się tylko kwestią czasu.

— Pomimo istniejących obaw dotyczących zmian na rynku pracy związanych z automatyzacją niektórych zawodów, podchodzimy dość entuzjastycznie do perspektywy pracy z robotami mówiMichał Papliński, Country Manager w TWINO (właściciel Net Credit, InCredit). — Na obecnym etapie rozwoju sztuczna inteligencja nie jest w stanie wyręczyć człowieka we wszystkich procesach decyzyjnych. Niewykluczone, że w przyszłości część profesji zniknie z rynku pracy, ale za to w ich miejsce pojawią się nowe. W innych przypadkach konieczne będzie doszkolenie pracowników – dodaje

AI w liczbach – czy sztuczna inteligencja jest niebezpieczna dla człowieka?

  • 86 proc. interakcji z klientami do 2020r. będzie zachodzić bez udziału człowieka,
  • 72 proc. osób oczekuje, że wdrożenie AI będzie miało pozytywny wpływ na organizację pracy w przedsiębiorstwie,
  • 76 proc. osób obawia się, że ze sztuczną inteligencją będzie wiązać się wzrost kontroli i podsłuchu,
  • 44 proc. osób za największe zagrożenie postrzega wpływ AI na bezpieczeństwo zatrudnienia,
  • 50 proc. za największe zagrożenie postrzega wpływ AI na poziom wynagrodzenia.

Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej obecna w codziennym życiu. To rozwiązanie, które jest wygodne oraz pozwala zaoszczędzić czas wielu konsultantów, choć oczywiście nie każdy problem da się rozwiązać tylko przy pomocy AI. Często po prostu potrzeba prawdziwego człowieka po drugiej stronie, który wyjaśni bardziej skomplikowane przypadki. Jednak w prostych problemach AI sprawdza się doskonale. Zarówno zachwyt, jak i obawy badanych osób są całkowicie zrozumiałe — komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl