Przede wszystkim bezpieczeństwo

Komisja Nadzoru Finansowego chce podnieść poziom bezpieczeństwa w bankach i sektorze pozabankowym. Priorytetem dla branży finansowej powinna być zasada „security first” (przede wszystkim bezpieczeństwo). Wiceszef KNF Wojciech Kwaśniak mówi, aby banki nie brały pod uwagę kwestii finansowych, czy biznesowych, ponieważ ich głównym celem jest dbanie o dobro i bezpieczeństwo klienta.

– O ile w kontakcie bezpośrednim pracownik banku może przestrzec konsumenta przed ewentualnymi atakami fałszerzów, o tyle w bankowości mobilnej jest to niemożliwe. Branża finansowa powinna postawić przede wszystkim na bezpieczeństwo, wzmocnienie systemów, które będą wyraźnie informować o możliwych oszustwach. Receptą są również kampanie społeczne, które uświadamiają klientów o ryzyku ze strony fałszerzów i budowanie świadomości zagrożeń jakie czyhają na klientów- radzi Tymon Zastrzeżyński, ekspert z pozyczkaportal.pl

W ostatnich miesiącach phishing stał się zjawiskiem masowym (o innym metodach oszustów przeczytasz w artykule Jak bronić się przed oszustami?). Problem potwierdzają również statystyki policji. W 2015 zarejestrowano 5023 przestępstwa o charakterze bankowym, z czego 1117 dotyczyło bankowości mobilnej; w tym 119 przypadków oznaczono dodatkowym znacznikiem – phishing. Nie ma jeszcze oficjalnych raportów, które obrazują sytuację w tym roku, ale przedstawiciele banków mówią o wzroście działań przestępczych w sektorze finansowym.

Jaka jest recepta na zwiększenie bezpieczeństwa klientów?

W dokumencie opracowanym przez Komisje Nadzoru Finansowego można przeczytać, że już na poziomie wnioskowania klient powinien być informowany o potencjalnym ryzyku. Powinien też poświadczyć, że rozumie zagrożenia i będzie stosować się do określonych przez bank zasad bezpieczeństwa. Taki dokument jest dla banku poświadczeniem, że klient został powiadomiony o ryzyku i w sytuacji nieprzestrzegania zasad bank będzie mógł na przykład odrzucić reklamacje. Przedsiębiorcy finansowi zadają sobie pytanie, co zrobić, w przypadku nowych usług dostarczanych zdalnie.

Powstaje wiele stron eksperckich, gdzie analitycy rynkowi umieszczają artykuły, które poruszają wiele ważnych tematów. Strony te są pewną bazą informacji dla klientów i edukują ich w zakresie finansowym – dodaje Tymon Zastrzeżyński, ekspert z pozyczkaportal.pl

Klienci powinni być ostrożni, w sytuacji, kiedy przypuszczają, że są narażeni na atak oszustów. Metody fałszerzów ciągle ewoluują, dlatego instytucje finansowe starają się zmniejszać ryzyko przestępstw. Jednym ze sposobów na edukację społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa są strony eksperckie i kampanie społeczne.