Ostatnim prelegentem I edycji Fintech Brunch była firma Przelewy24 z prezentacją na temat płatności online. Pan Jacek Kinecki opowiedział o najbardziej popularnym w Polsce rozwiązaniu w płatnościach internetowych, czyli „pay by link” oraz o zdobywających coraz większą popularność, zakupach spożywczych online. Spytaliśmy o to, jakie formy płatności są najbardziej preferowane w naszym kraju oraz stosunek Polaków do portfeli internetowych.

Jakie formy płatności preferują Polacy?

„W zdecydowanej mierze przelewy bankowe. Od momentu kiedy e-commerce zaczął być mocno popularyzowany Polacy zaczęli korzystać z rozwiązań bankowych, które przez te kilkanaście lat mocno ewaluowały. Pomimo tego, że rodzajów płatności na rynku e-commerce jest mnóstwo, to w Polsce wciąż w 90% dominują pay-by-linki. Nie sądzę, by drastycznie zmieniło się to w przeciągu najbliższych lat, chociaż na pewno ten trend spadający będzie widoczny.”

Dlaczego portfele internetowe nie są domeną Polaków i nie przyjęły się u nas?

„To wynika z mentalności. Mamy coś takiego, że jak musimy gdzieś wpłacić pieniądze, a dopiero później z nich korzystać, to pojawia się bariera psychologiczna: „co, jeżeli zostaną tam jakieś pieniądze?”. Zawsze musimy wydać co do grosza. Druga kwestia wynika z odpowiedzi na pierwsze pytanie. Nauczyliśmy się płacić przelewami bankowymi, co jest dla nas bardzo bezpieczne, pojawił się też bank, który informował, że robimy to świetnie, są też operatorzy regulowani przez KNF, więc tak naprawdę Polacy skupiali się na tych rozwiązaniach. Polska jest takim krajem, gdzie jak już się do czegoś przyzwyczaimy to później trudno jest to zmienić.”

Jak się mają przelewy internetowe do pożyczek pozabankowych?

„Mocno ze sobą współpracują. Operatorzy płatności dostarczają szereg usług do tego, żeby ten proces mógł być realizowany, więc tak naprawdę większość dużych firm pożyczkowych korzystają z usług takich jakie świadczą Przelewy24, czyli generalnie chodzi o operatorów płatności.”

Jak się Panu podoba pierwsza edycja FinTech Brunch?

„Jest to coś nowego, ciekawego. My bywamy głównie na konferencjach e-commerce, natomiast tutaj możemy trochę więcej porozmawiać o technologii i możliwościach, więc jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się tutaj przybyć.”