Podczas Fintech Brunch #1 by fintek.pl poruszono również temat świadomości finansowej Polaków. Zdaniem przedstawicielki kapitalni.org – projektu jednego z największych pożyczkodawców – Wongi, świadomość Polaków na temat finansów jest niewielka, a pieniądze wciąż stanowią temat tabu w polskich rodzinach. O tym, jak zmienić podejście Polaków do kwestii finansowych, spytaliśmy Agnieszkę Szczepanik.

Jak ocenia Pani świadomość finansową Polaków?

To bardzo trudne pytanie. Tak naprawdę wszystkie badania pokazują – a już w szczególności badanie OECD, które było robione w grudniu tamtego roku pokazuje, że z tą świadomością finansową Polaków nie jest dobrze. OECD przebadało 30 państw i niestety byliśmy na ostatnim miejscu. O ile nie jest jeszcze tak źle z wiedzą finansową, o tyle ta wiedza nie przekłada się na postawy i zachowania Polaków i to jest to, nad czym wszyscy powinni popracować.

Jak tego dokonać?

Tych płaszczyzn, nad którymi powinniśmy pracować jest kilka. Przede wszystkim powinniśmy rozmawiać o finansach w domu. Dzisiaj jest tak, że bardzo często temat finansów jest tematem tabu – rodzice nie rozmawiają z dziećmi o finansach, odsuwając ten temat i mówiąc, że jest to temat trudny, nudny albo „nie dla ciebie”, naturalnie zniechęcając tym dziecko. Z drugiej też strony nie pokazujemy dzieciom jak zarządzać budżetem domowym, dlatego później dziecko nie ma naturalnego wzorca w domu. Trudno później wymagać tego, że dziecko w swym dorosłym życiu będzie podchodzić do finansów w sposób normalny lub bardziej optymistyczny niż zwykle. Abstrahując od tego, że nie rozmawiamy o finansach w domu, to nasz system edukacyjny też nie za bardzo dostarcza nam wiedzy w tym zakresie. Co prawda mamy w szkole podstawy przedsiębiorczości, ale jest to głównie teoria, której nie przekłada się później na praktykę. W kapitalni.org wierzymy, że nauka przez doświadczenie jest najlepszą nauką i jest to clue do tego, żeby tę wiedzę przyswoić, utrwalić i żeby to nie było coś o czym się dowiemy i o czym bardzo szybko zapomnimy.

jaka jest misja platformy kapitalni.org i co ją wyróżnia na tle innych?

Tych misji jest kilka. Przede wszystkim chcemy edukować wszystkich ludzi, którzy tą edukacją finansową są zainteresowani z jednej strony, czyli mają uświadomioną potrzebę. Z drugiej strony chcemy dotrzeć do ludzi, którzy odsuwają tematy finansowe od siebie twierdząc, że ich nie dotyczą, a przecież dotyczą one każdego z nas. Od momentu kiedy wchodzimy na rynek pracy podejmujemy decyzje, które mają wpływ na nasze życie. Student, który skończy studia czy uczeń szkoły średniej powinien wiedzieć jak wybrać konto, w jakim banku, jak porównać oferty produktów finansowych czy w jaki sposób zrobić swój budżet domowy.

W prezentacji wspominała Pani, że platforma kapitalni.org różni się od innych w szczególności tym, że uczą Państwo poprzez grę.

Trzeci etap projektu będzie do tego nawiązywał. W tej chwili mamy elementy grywalizacyjne, które są znane z gier komputerowych. Za to, że użytkownik przyswaja wiedzę, uzyskuje punkty, oznaczenia, certyfikaty i dyplomy. To go motywuje do tego, żeby iść coraz dalej w procesie edukacyjnym i daje też element zabawowy i rozrywkowy. Jest też element rywalizacji – użytkownicy mogą się ze sobą porównać i zobaczyć jakie osiągnęli wyniki, na którym etapie projektu są. Trzeci etap będzie czysto grywalny, chcemy stworzyć grę z kategorii serious games gdzie decyzje podejmowane przez użytkownika będą wpływały na scenariusz. Będzie to bardziej optymalne rozwiązanie, ponieważ pozwoli na stworzenie wirtualnego środowiska, w którym będziemy mogli przetestować swoje problemy. Jeśli ktoś przykładowo ma problem z długiem, uzyska informację jak z niego wyjść, a później poprzez podejmowanie decyzji zapisanych w scenariuszu będzie mógł przetestować, czy przyswoił tę wiedzę czy nie. Jeśli jej nie przyswoi otrzyma indywidualny feedback, co należy poprawić w tym zakresie.