W polskim społeczeństwie funkcjonuje stereotyp firm pozabankowych jako podmiotów udzielających wysoko oprocentowanych pożyczek każdemu, bez względu na jego sytuację finansową, a przez to wpędzających klientów w długi. Wzbudzenie zaufania i pewności, że korzystanie z oferowanych usług jest w pełni bezpieczne to jedne z najważniejszych celów, jakie stawiają przed sobą przedstawiciele branży pożyczkowej. W zmianie sposobu postrzegania sektora okołobankowego ma pomóc działanie marek zgodnie z zasadami odpowiedzialnego pożyczania. Co w praktyce kryje się za pojęciem responsible lending?

Przestrzeganie prawa

Jedną z priorytetowych zasad, jakimi kieruje się odpowiedzialny pożyczkodawca jest przestrzeganie prawa. W Polsce wszelkie przepisy związane z udzielaniem pożyczek gotówkowych reguluje ustawa o kredycie konsumenckim oraz Kodeks cywilny. Etyczne postępowanie wiąże się również z działaniem w myśl zapisów odnoszących się do ochrony praw konsumenta. W związku z tym, pożyczkodawca powinien dostarczać klientowi wyczerpującej i zrozumiałej informacji na temat oferowanych produktów i umowy oraz konsekwencji wynikających z braku realizacji jej postanowień (np. nieterminowa spłata). Ponadto, powinien umożliwiać kontakt zarówno przed, w trakcie, jak i po zawarciu transakcji. Istotne jest informowanie o możliwości odstąpienia od umowy, złożenia reklamacji czy dokonania wcześniejszej spłaty zobowiązania. Obowiązkiem jest dobranie kwoty pożyczki i okresu spłaty do faktycznych możliwości klienta, tak aby finansowanie nie doprowadziło do wpadnięcia w spiralę zadłużenia.

Indywidualne podejście do klienta

Na liście powinności firmy działającej w myśl idei responsible lending jest również indywidualne podejście do każdego klienta. Ta kwestia dotyczy m.in. skrupulatnego sprawdzenia zdolności kredytowej osoby ubiegającej się o pożyczkę (weryfikacja w biurach informacji gospodarczej itp.) oraz poszukiwania rozwiązań satysfakcjonujących obie strony w sytuacji, gdy pożyczkobiorca ma problemy z oddaniem długu. Jeśli będzie konieczne podjęcie działań windykacyjnych, należy dbać o to, aby odbywały się one zgodnie z prawem.
Prowadzenie odpowiedzialnego biznesu dotyczy wszelkich sposobów reklamy usług firmy pożyczkowej – nie mogą one w żaden sposób wprowadzać odbiorcę w błąd i zawierać tzw. „haczyków”. Ponadto musi znaleźć się w nich informacja o RRSO, czyli rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania.

Odpowiedzialni pożyczkodawcy

Zasady responsible lending stosuje Vivus, Wonga, Provident, Ekspres Kasa, Lendon, Filarum, Kredito24, Ofin.pl, SMARTpożyczka, SohoCredit, Zaplo czy Pandamoney.
Warto podkreślić, że odpowiedzialność za zaciągnięte zobowiązanie nie spoczywa jedynie na firmie pożyczkowej, ale również osobie korzystającej z jej usług. W praktyce oznacza to, że już od momentu pojawienia się potrzeby pozyskania zewnętrznego finansowania poprzez otrzymanie pieniędzy po spłatę długu, klient powinien postępować zdroworozsądkowo.