Prostota i zaawansowanie – te dwie podstawowe cechy elektronicznej bankowości w szybki sposób potrafią nas zachęcić do korzystania z innowacyjnych rozwiązań. Najnowsze rozwiązania zapewniają klientom banków komfort, do którego niezwykle łatwo się przyzwyczaić. Korzyści płynące z fintechowych rozwiązań pozwalają konsumentom na poczucie niezależności i samodzielności w wykonywaniu operacji finansowych. Jak pokazuje wynik badania przeprowadzonego przez Mastercard aż 91% z nas przynajmniej raz w miesiącu dokonuje przelewów bankowych za pomocą najnowszych technologii. Wynik ten wyprowadził nas na pozycję europejskiego lidera, jeśli chodzi o popularność bankowości online i mobilnej.

Nowoczesne rozwiązania bankowości – Polska na czele

Z cyfrowych rozwiązań korzysta już kilka milionów z nas i prawdopodobnie nikt nie wyobraża sobie powrotu do tradycyjnych operacji bankowych. Potęga finansów i technologii rośnie w siłę. Badanie przeprowadzone przez Mastercard1 potwierdza, że aż 91% osób dokonuje transakcji finansowych online lub za pomocą wygodnych aplikacji mobilnych minimum raz w miesiącu, co daje nam pozycję lidera w Europie (ex aequo z Holandią). Natomiast co drugi z ankietowanych Polaków, bo aż 45%, dokonuje takich transakcji przynajmniej raz w tygodniu – średnia europejska wynosi 38% Co więcej, od kilku lat dostęp do elektronicznej bankowości jest standardem w ofercie polskich banków. Aż 88% z zapytanych Polaków potwierdza, że korzysta z usług instytucji bankowej, która umożliwia korzystanie z nowoczesnych rozwiązań – wyższy odsetek pojawił się jedynie w Rosji, Hiszpanii i Szwecji, a średnia europejska wynosi 85%. Po przeprowadzonym badaniu nie ma chyba wątpliwości, że bankowość mobilna budzi więcej zainteresowania niż obaw.

Polskie banki nie stronią od innowacyjnych rozwiązań

Badanie przeprowadzone przez Mastercard potwierdza również, że polskie banki jako jedne z pierwszych wprowadzają w życie najnowsze technologie. Jesteśmy narodem, który nie boi się zmian i nowoczesnych technologii. Szybko przyzwyczajamy się do zmian i zadowala nas fakt, że mamy do dyspozycji coraz więcej i coraz bardziej zaawansowanych elektronicznych usług finansowych. 68% ankietowanych przyznaje się, że chętnie korzysta z najnowszych rozwiązań, które powodują, że funkcjonowanie w świecie finansów i bankowości jest łatwe i przyjemne. Zaledwie 2% Polaków jest zdania, że tradycyjne operacje bankowe w zupełności im wystarczają i nie potrzebują żadnych usprawnień.

„Banki działające na polskim rynku często jako pierwsze wprowadzają nowatorskie rozwiązania, służąc instytucjom zagranicznym jako wzór do naśladowania. Chętnie je w tym wspieramy, ponieważ wiemy, że konsumenci oczekują dziś prostych i bezpiecznych rozwiązań elektronicznych. Aplikacje mobilne, które funkcjonują dziś w Polsce, należą do najbardziej zaawansowanych w Europie. Coraz częściej integrują też funkcje zbliżeniowych płatności mobilnych i inne nowatorskie rozwiązania, takie jak biometryczne potwierdzanie tożsamości” – powiedział dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe Bartosz Ciołkowski, cytowany w komunikacie.

Oddziały banków odwiedzamy coraz rzadziej

Badanie Mastercard sprawdziło, że do placówek instytucji bankowych zagląda coraz mniej interesantów. Tylko 35% ankietowanych osób zadeklarowało, że odwiedziło oddział banku w ostatnim miesiącu, a 70% w ciągu ostatniego roku. Co ciekawe, 91% Polaków uważa, że za 10 lat stacjonarne placówki instytucji bankowych wciąż będą istniały, ale 68% z nich jest zdania, że ich liczba znacząco zmaleje. Jak potwierdziły badania Komisji Nadzoru Finansowego2, liczba oddziałów banków spadła do poziomu sprzed 7 lat – w maju 2010r. banki prowadziły 6870, w 2015r. było ich aż 7500, a dzisiaj znowu jest ich 6869. Fakt, że niewiele z nas udaje się do oddziałów banków niewątpliwie wiąże się z bankowością elektroniczną, która w metaforycznym znaczeniu może pełnić funkcję internetowego oddziału banku. W świecie online jesteśmy obsłużeni ekspresowo, samodzielnie zarządzamy środkami finansowymi oraz kontem, a także wykonywanie operacji bankowych, np. przelewów trwa znacznie szybciej. Nic więc dziwnego, że o wiele bardziej wolimy korzystać z pomocy komputera i smartfona oraz dedykowanych im aplikacji mobilnych, niż odwiedzać placówkę banku.

Za co kochamy elektroniczną bankowość?

Przywoływane w artykule badanie Mastercard sprawdziło również za co Polacy cenią elektroniczną bankowość. Aż 63% respondentów chętnie korzysta z nowoczesnych technologii przez ich prostotę i łatwość użycia. Na oszczędność czasu wskazało 59%, a bezpieczeństwo ceni 51% z nas i jest to najwyższy wskaźnik w Europie. Podobnie jest ze wskazywaniem niskich opłat, gdyż tutaj również uzyskaliśmy najwyższy wynik w Europie – 48% Podsumowując, bankowość elektroniczna daje nam wygodę, poczucie bezpieczeństwa oraz niezależności. Polacy zapytani o to, jakie jeszcze udogodnienia mogłyby wprowadzić instytucje bankowe w większości odpowiadali, że powinna być to możliwość korzystania z bankowości z dowolnego miejsca (37%) oraz przejrzystość i możliwość kontrolowania swoich wydatków w czasie rzeczywistym (34%). Banki nie poprzestają na świetnie opracowanej bankowości elektronicznej i swoim klientom proponują również osobiste konta bankowe za 0 zł.

Nowoczesność w wydaniu sektora pożyczkowego

Rozwój najnowszych technologii dostrzegalny jest nie tylko w sektorze bankowym, lecz również pozabankowym. Pożyczkowe instytucje finansowe także szukają sposobu na zainteresowanie konsumentów swoimi produktami i usługami. Klientów firm pożyczkowych przyciąga głównie ich nowoczesne i pełne zaufania podejście do pożyczkobiorców. Zainteresowani pozabankową pożyczką online liczyć mogą na minimalizm w dostarczaniu formalności oraz szybkość w udzielaniu zobowiązań. Fakt, że pożyczkobiorca samodzielnie może dobierać kwotę oraz okres spłaty pożyczki także jest ogromnym plusem.
Wszystko odbywa się drogą internetową, a wniosek o pożyczkę możemy złożyć w dowolnym momencie i korzystając z dowolnego sprzętu połączonego z internetem. Ci z nas, którzy cenią sobie wygodę, lecz nie potrafią samodzielnie przebrnąć przez proces aplikacji, u niektórych pożyczkodawców mogą liczyć na pożyczki z obsługą domową – to nie tak nowoczesne, ale niezwykle prokonsumenckie podejście. W nowoczesny wymiar pożyczania wpisują się również innowacyjne formy weryfikacji klientów, które również odbywają się online. Pożyczkodawcy korzystają ze specjalnie opracowanych platform internetowych, które w zaledwie kilku sekund potrafią zweryfikować tożsamość klienta.


  1. Badanie Mastercard, lipiec 2017r.
  2. >Dane miesięczne sektora bankowego – maj 2017 – Raport Komisja Nadzoru Finansowego