Misselling (z j. ang. chybiona sprzedaż) to pojęcie oznaczające sprzedaż usług, które są niedostosowane do potrzeb klienta. O występowaniu tego zjawiska mówi się wówczas, gdy sprzedawana jest usługa, która jest danej osobie niepotrzebna, czyli np. do pożyczki pozabankowej sprzedawane jest ubezpieczenie od utraty pracy osobie będącej na emeryturze. Wiadomym jest więc dla sprzedawcy, że tego typu ubezpieczenie nie będzie użyteczne dla tego konkretnego klienta, jednakże sprzedawca przedstawia produkt w taki sposób, aby nieświadomy klient zdecydował się na jego wykupienie.

Przyczyny praktykowania missellingu

Do tego typu sytuacji dochodzi z chęci zysku, gdyż sprzedawcy otrzymują prowizje od sprzedaży dodatkowych produktów, takich jak ubezpieczenie do kredytu czy pożyczki online. Zdarza się również, iż firma pożyczkowa, ubezpieczeniowa bądź bank narzucają swoim pracownikom wyrobienie pewnych norm, czyli sprzedanie określonej ilości usług. Sprzedawcy więc, będąc pod presją proponują klientom rozwiązania niedostosowane do ich potrzeb. Problemem jest również to, że konsumenci na ogół nie czytają umów, wierząc jedynie słowom sprzedawców. Często nie znamy także swoich praw, nie mamy świadomości, iż przysługuje nam prawo do odstąpienia od danej umowy oraz złożenie reklamacji.

Jak ustrzec się przed missellingiem

Nikt z nas nie chce płacić za usługi, które nie są nam potrzebne. Warto więc podejmować świadome decyzje. Niestety, wiele produktów finansowych oraz ubezpieczeniowych jest dość skomplikowanych – umowy składają się z kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu stron napisanych prawniczym żargonem, których forma jest całkowicie nieprzystępna dla przeciętnego konsumenta. Rozwiązaniem więc jest przeglądanie forów, porównywarek kredytów oraz portali specjalizujących się w opisywaniu produktów oraz usług i wyjaśnianiem ich przeznaczenia, tak jak pozyczkaportal.pl.

Ochrona prawna

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która zaczęła obowiązywać od 17 kwietnia wprowadza zakaz praktykowania missellingu. Ma to na celu zapewnienia bezpieczeństwa konsumentom poprzez zmuszenie sprzedawców do racjonalnego dobierania produktów. Co więcej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zyskał nową możliwość kontrolowania sposobów zawierania umów oraz odpowiedniego informowania konsumentów na temat sprzedawanych im produktów. W celu przeprowadzania tych kontroli UOKIK ma prawo stosowania instytucji „tajemniczego klienta”.

Od 2016 r. sprawowaniem pieczy nad prawidłowością działania rynku finansowego objął także Rzecznik Finansowy. Instytucja ta została utworzona po przekształcaniu Rzecznika Ubezpieczonych, tym samym poszerzając zakres jego działalności na klientów wszystkich instytucji finansowych.

Pamiętaj, aby nie podejmować decyzji finansowych pod wpływem impulsu. Masz prawo do spokojnego zapoznania się z warunkami umowy.