Rozwój technologii wpłynął na każdą dziedzinę naszego życia, również na sektor finansowy. Klientami instytucji pozabankowych są najczęściej ludzie młodzi, którzy z chęcią korzystają z nowych rozwiązań i możliwości, jakie daje im internet. Firmy pożyczkowe muszą dostosować się do współczesnej rzeczywistości i oczekiwań nowego pokolenia klientów. Również w kwestii weryfikacji ich zdolności do spłaty zobowiązania.

Firmy pożyczkowe walczą o wiarygodnego klienta

Zainteresowanie szybkimi pożyczkami cały czas rośnie. Lubimy korzystać z internetowych produktów finansowych i – jak wskazują badania – już co trzeci Polak chętnie podpisuje umowę z pożyczkodawcą i uzyskuje niezbędne wsparcie (Kokos.pl, badanie „Jak Polacy pożyczają pieniądze?”). Firmy pożyczkowe muszą wychodzić do klientów z coraz lepszą ofertą, a także nieustannie przekonywać, że proponują znacznie lepsze pożyczki online niż konkurencyjne instytucje. Odnosi się to zarówno do dostępnych kwot, możliwego okresu kredytowania, jak i szybkości udzielania decyzji. Zanim jednak pożyczkodawca postanowi, czy przyzna dodatkowe środki, jest zobowiązany starannie zweryfikować klientów. Tylko przez akceptację wniosków składanych przez wiarygodne finansowo osoby firmy mogą uchronić się przed brakiem płatności. Jak sprawdzić zdolność kredytową potencjalnych pożyczkobiorców? Na przykład korzystając z nowych metod scoringowych. Tym bardziej, że po pożyczkę najczęściej sięgają osoby młode, które równie chętnie korzystają z nowoczesnych technologii.

Jak zaspokoić potrzeby młodych pożyczkobiorców?

Kim są pożyczkobiorcy? Jak już wspomnieliśmy, to najczęściej ludzie młodzi – jak wskazują badania przeprowadzone przez NWAI Dom Maklerski S.A., co szósty klient instytucji pozabankowych znajduje się w przedziale wiekowym 18-24 lata. Następne 24 proc. pożyczkobiorców stanowią osoby w wieku 25-34 lata. Młodzi pożyczkobiorcy są bardziej świadomi swoich potrzeb i oczekiwań. Znają nowinki technologiczne, dlatego instytucje pozabankowe z zapałem wdrażają nowoczesne rozwiązania – dzięki temu proces starania się o dodatkowe środki przebiega sprawnie. Ponadto firmy czerpią wiedzę o klientach z innych niż kiedyś źródeł. Nie każdy może pochwalić się pozytywną historią kredytową, dlatego duża część aplikacji jest odrzucana (w Europie zaledwie 13 proc. spośród składanych wniosków o pożyczkę pozytywnie przechodzi weryfikację). Firmy pożyczkowe postanowiły w szerszy sposób zbierać potrzebne informacje, aby zwiększyć odsetek akceptowanych wniosków. Jak mogą to robić?

Nowoczesne narzędzia scoringowe

Rozwój sektora FinTech sprawił, że instytucje pozabankowe mogą korzystać z nowoczesnych narzędzi służących do weryfikacji klientów. Dobrze wiemy, jak powszechne pośród ludzi młodych (a zatem kluczowych klientów sektora pozabankowego) są media społecznościowe. Nie ma cię w internecie, to nie istniejesz – to powszechnie znana prawda. Portale społecznościowe służą nie tylko do dzielenia się wiadomościami i zdjęciami. Dla naszego potencjalnego pracodawcy media społecznościowe mogą być także narzędziem kontroli. Również firmy pożyczkowe postanowiły korzystać z serwisów społecznościowych, aby zdobywać niezbędne informacje na temat składających wnioski klientów. Analizują nie tylko Facebooka, lecz także nasze zachowania w internecie. Warunkiem jest udzielenie przez nas zgody. Jednak nie popełniajmy jednego z podstawowych grzechów pożyczkobiorcy i zanim przystaniemy na warunki pożyczkodawcy, dokładnie go skontrolujmy.

W jaki sposób działają nowoczesne narzędzia scoringu kredytowego?

Nowoczesne narzędzia do scoringu kredytowego pozwalają w łatwy sposób zweryfikować niezbędne dane o klientach, których wymaga wniosek o chwilówkę. Firmy pożyczkowe analizując profile pożyczkobiorców w mediach społecznościowych, dokładnie przyglądają się podejmowanym przez nich decyzjom, ich zachowaniom, wydarzeniom, w jakich zamierzają uczestniczyć oraz opiniom, jakie wygłaszają. Budują profil pożyczkobiorcy, uwzględniając jego mocne oraz słabsze strony. Następnie wyciągają wnioski i podejmują decyzję, czy powinny przyznać dodatkowe środki, czy jednak nie będzie to możliwe. Cały proces trwa dosłownie moment, a do tego pozwala zaproponować klientowi spersonalizowany produkt finansowy.

Czy nowoczesne narzędzia scoringu kredytowego przynoszą rezultaty?

Jak się okazuje, nowoczesne narzędzia scoringu kredytowego przynoszą zamierzone rezultaty. Firmy pożyczkowe mogą w łatwy oraz szybki sposób uzyskać potrzebne dane, aby wydać opinię tu i teraz – bez sprawdzania w bazach klientów i wyliczania oceny punktowej. Proces przyznawania pożyczki jeszcze bardziej przyspieszył, a czas jest dzisiaj jedną z najcenniejszych dla nas wartości. Nieustannie gonimy do przodu – nie chcemy, a wielokrotnie nie możemy czekać, szczególnie kiedy chodzi o pieniądze. Podwoiła się także liczba pozytywnie rozpatrzonych wniosków. Zebrane informacje pozwalają stwierdzić, czy będziemy w stanie zwrócić pożyczkę – jeśli tak, instytucja pozabankowa nie ma powodu, aby nam jej nie udzielić. Pożyczkodawcy mogą zaproponować spersonalizowane produkty finansowe i wysokość pożyczki, która będzie odpowiadać potrzebom i oczekiwaniom indywidualnego klienta.

Tradycyjne sposoby weryfikacji klientów

Nowoczesne metody wcale nie przekreślają tradycyjnych sposobów weryfikacji klienta. Firmy pożyczkowe dopiero uczą się korzystać z nowych narzędzi, nie wszyscy klienci też wyrażają na nie zgodę. Najczęściej pożyczki zaciągają osoby młode, ale ludzie starsi też składają wnioski o wsparcie finansowe. Oni zdecydowanie wolą tradycyjne rozwiązania, cenią również dostęp do oferty pożyczek domowych. Bezpośredni kontakt i dostarczenie pieniędzy do rąk własnych jest dla nich bardzo istotny. Tak samo jak tradycyjne metody weryfikacji, oparte na sprawdzaniu rejestru długów i wyliczaniu oceny punktowej. Firmy pożyczkowe muszą dostosowywać się do potrzeb odbiorców, w zależności od ich wieku i oczekiwań. My zaś jako klienci musimy racjonalnie korzystać z dostępnych ofert, kierując się wskazaniami rankingów chwilówek oraz rankingów pożyczek ratalnych. Dzięki podpowiedziom ekspertów, pożyczka przyniesie nam spodziewane korzyści finansowe.

”Rozwój sektora FinTech sprawił, że firmy pożyczkowe z chęcią sięgają po nowoczesne rozwiązania. Będzie pojawiać się ich coraz więcej – czy jesteśmy na to gotowi? Polska jest krajem otwartym na innowacje, a klienci korzystający z produktów finansowych szybko oswajają się z nowymi technologiami. FinTech jest przyszłością, a polski sektor fintechowy jest jednym z czołowych na świecie. Dlatego tak naprawdę to dopiero początek zmian” – komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert Pozyczkaportal.pl.