W internetowym badaniu wzięli udział przedstawiciele 4 grup pokoleniowych, na które socjolodzy dzielą społeczeństwo, mianowicie:

  • Pokolenie Z – czyli osoby w wieku 18-25 lat
  • Pokolenie Y – osoby w wieku 26-38 lat
  • Pokolenie X – osoby w wieku 39-50 lat
  • Baby Boomers – osoby w wieku 51-55 lat

Pożyczki dla młodych

Jak wynika z przeprowadzonego badania przedstawiciele starszych grup społecznych pożyczki traktują jako poważną decyzję, którą należy przemyśleć. Mimo to decyzję o pożyczeniu dodatkowych pieniędzy podejmują średnio w przeciągu kilku dni. Jak pokazują statystyki 29 % najmłodszych uczestników sondażu, czyli pokolenie Z (18-25 lat) również deklaruje podjęcie decyzji o pożyczeniu środków w przeciągu kilku dni, jednak aż 26% tego pokolenia jest w stanie podjąć taką decyzję w ciągu jednego dnia. Młodsze pokolenie, częściej od innych deklaruje, że najważniejsze jest życie chwilą, tu i teraz, częściej też przeznaczają pożyczki na opłacenie bieżących rachunków, wyjazdów, czy prezentów dla bliskich. Pożyczki stały się więc elementem codzienności młodych ludzi.

Czas spędzony na rozważaniu decyzji o pożyczce

Pożyczkobiorcy są indywidualistami

Większość respondentów przyznaje, że decyzję o wzięciu pożyczki podjęło samodzielnie. Jedynie co trzeci ankietowany przyznał, że konsultował się w tej sprawie z drugą osobą. Konsultacje z bliskim w sprawie pożyczki deklarowali głównie przedstawiciele najstarszych badanych grup, czyli X i Baby Boomersi. Indywidualne decyzje podejmują 2/3 Polaków, głównie w wieku 18-38 lat, są to ludzie młodzi, pracujący w wolnych zawodach, żyjący w świecie nowych technologii, dla których chwilówki są powszechnym produktem oferowanym przez rynek.

Czy byłeś osobą podejmującą decyzję o pożyczaniu pieniędzy? Wykres przedstawiający wyniki

Rodzina i znajomi od nich pożyczamy najchętniej

Wciąż najpopularniejszą formą pożyczania środków jest pożyczka od rodziny i znajomych. W stosunku do pozostałych grup, grupa Z rzadko wymienia banki jako źródło uzyskania dodatkowych pieniędzy. Wnioski o kredyty gotówkowe młodych dorosłych często są odrzucane przez banki z powodu braku wypracowanej historii kredytowej. Niejednokrotnie ten sposób uzyskania dodatkowych środków jest z góry przekreślana przez młodych. Ankietowani pożyczki pozabankowe oceniają jako znacznie szybszy i wymagający mniej formalności sposób sfinansowania swoich potrzeb. Niestety badania pokazały, że wciąż mało kto wie, że firmy pożyczkowe badają zdolność kredytową pożyczkobiorcy. Niewiedza ta zauważalna jest szczególnie w przypadku najmłodszych i najstarszych przebadanych grup.

Pożyczki przeznaczamy na chwilowe potrzeby oraz nieprzewidziane wydatki

49% klientów internetowych instytucji pozabankowych oraz 65% klientów korzystających ze stacjonarnych placówek pożyczkowych wskazuje, że na dodatkowy zastrzyk gotówki decyduje się średnio raz na pół roku. Najpopularniejszym celem przeznaczenia pożyczanych pieniędzy jest realizacja bieżących wydatków, najczęściej wskazywana przez pokolenie Z – aż 32% . Młodzi ludzie równie często pożyczkę przeznaczają na naprawę samochodu. Nieco starsi przedstawiciele Y (26-38lat) remonty mieszkania wskazują jako najczęstszy cel pożyczki. X i Baby Boomersi częściej od innych pożyczone pieniądze przeznaczają na spłatę innych zobowiązań.

Cel, na który przeznaczono pożyczone pieniądze

Porównujemy oferty nim zdecydujemy się na pożyczkę

Duża konkurencyjność firm sprawia, że często oferty ulegają zmianom. Instytucje pozabankowe starając się przyciągnąć naszą uwagę podnoszą kwoty bezpłatnych pożyczek, ogólne limity pożyczkowe oraz ogłaszają różnego rodzaju konkursy. Ma to ogromny wpływ na podejmowane przez nas decyzje. Jak pokazuje badanie, aż 57% klientów internetowych instytucji pozabankowych i 54% tradycyjnych, stacjonarnych placówek nie przywiązuje się do jednej firmy. Konsumenci w przypadku braku środków wybierają dla siebie najkorzystniejszą spośród dostępnych ofert. Często w tym celu przeglądają aktualne rankingi pożyczkowe.

Zobacz pełną prezentację

Jak deklarują młodzi ludzie, pożyczki są ich sposobem na życie i realizację marzeń, są więc ich „drugim portfelem”. Jako czynnik determinujący wybór firmy pożyczkowej uczestnicy badania wskazywali najczęściej wysokość oprocentowania, a co za tym idzie koszt związany z pożyczką. Większość klientów porównuje oferty i stara się dobrać tą, która najbardziej odpowiada ich oczekiwaniom. Świadczy to o coraz większej świadomości wśród pożyczkobiorców. Dzięki temu aż ¾ osób, które skorzystały już z usług internetowych firm pożyczkowych dobrze ocenią tę współpracę.