Spłata kredytów i pożyczek – kluczowe informacje dla klientów banków i firm pożyczkowych

W związku z pandemią koronawirusa:

  1. 11 marca 2020 r. prezydent Andrzej Duda zapowiedział konieczność wprowadzenia rozwiązań łagodzących skutki spłaty kredytów.
  2. 12 marca 2020 r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami sektora bankowego w celu ustalenia, jak można pomóc kredytobiorcom. Ustalono, że do 16 marca banki mają wypracować rozwiązania poprawiające sytuację osób, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej.
  3. 13 marca Narodowy Bank Polski zapewnił, że gotówki wystarczy dla wszystkich klientów banków. W skarbcach oddziałów okręgowych przechowywane są wystarczające zasoby gotówki, a opóźnienia mogą wynikać wyłącznie ze zwiększonych wypłat klientów.
  4. 16 marca 2020 r. Związek Banków Polskich przedstawił w 8 punktach plan pomocy dla wszystkich dotkniętych konsekwencjami epidemii.
  5. 17 marca 2020 r. Rada Polityki Pieniężnej pierwszy raz od pięciu lat obniżyła referencyjną stopę procentową o 50 punktów bazowych. Stopa procentowa wynosi teraz 1,0 proc. w skali rocznej.
  6. Tego samego dnia Związek Przedsiębiorstw Finansowych opublikował wspólnie z Fundacją Rozwoju Rynku Finansowego 4-punktową listę rekomendacji w sprawie spłaty pożyczek.
  7. 19 marca 2020 r. Visa podniosła limit transakcji zbliżeniowych do 100 zł. Z tej możliwości od 20 marca 2020 r. mogą również korzystać posiadacze kart Mastercard.

Ponadto, Związek Banków Polskich apeluje o ograniczenie wizyt w banku oraz korzystanie z bankowości elektronicznej. Transakcje gotówkowe zwiększają ryzyko przenoszenia koronawirusa, a bankowość internetowa i mobilna umożliwiają przeprowadzenie niemal wszystkich operacji bez konieczności stawiania się w oddziale. Niektóre placówki zostały wyłączone z obsługi, inne mają skrócone godziny pracy. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa klientów i pracowników banków.

ZBP – plan pomocy dla kredytobiorców i przedsiębiorców

Szerząca się epidemia zmusiła sektor bankowy i pozabankowy do wypracowania rozwiązań uwzględniających problemy finansowe konsumentów spowodowane przez koronawirusa. Jako pierwszy zadziałał Związek Banków Polskich, który już w zeszłym tygodniu wypracował rozwiązania łagodzące skutki spłaty zobowiązań kredytowych. Przedstawił 8-punktowy plan pomocy wszystkim klientom dotkniętym skutkami epidemii. Na pomoc mogą liczyć i kredytobiorcy, i przedsiębiorcy, którzy nie są w stanie terminowo spłacić kredytów.
Głównym punktem ustaleń ZBP są wakacje kredytowe. Banki pozwoliły klientom odroczyć spłatę rat kapitałowo-odsetkowych lub kapitałowych na okres do 6 miesięcy. Nie pobierają opłat ani prowizji za przyjęcie oraz rozpatrzenie wniosku o zawieszenie spłaty. Z powodu pa UOKiK chciał wprowadzić roczne wakacje kredytowe. Komisja Nadzoru Finansowego nie zaakceptowała tej propozycji.

Banki mają też oferować krótkoterminowe kredyty służące ustabilizowaniu sytuacji finansowej osób dotkniętych koronawirusem COVID – 19. W planie pomocy podkreślono również konieczność jak najszybszego wdrożenia większego limitu płatności bez PIN. Płatności bez kodu PIN do 100 zł już działają. Są możliwe wszędzie tam, gdzie terminale POS zostały odpowiednio zaktualizowane do akceptowania podwyższonego limitu.

Jak odroczyć spłatę kredytu ze względu na koronawirusa?

Wszystkie osoby, które mają kłopoty finansowe i nie są w stanie spłacić kredytu gotówkowego, mogą już korzystać z wakacji kredytowych. Rozwiązanie dotyczy również kredytów hipotecznych, kart kredytowych, a także kredytów firmowych.
Na czym polega procedura odroczenia rat?

  1. Wejdź na stronę internetową swojego banku i sprawdź szczegółowe informacje na temat restrukturyzacji zadłużenia z powodu koronawirusa. Każdy bank ustala indywidualne zasady zawieszenia spłaty rat.
  2. Złóż wniosek o odroczenie rat. Podaj dane z dowodu oraz dane i wskaż, w jaki sposób epidemia koronawirusa przyczyniła się do zmniejszenia otrzymywanych dochodów.
  3. Wyślij wniosek i poczekaj na odpowiedź od banku.

Z powodu dużej liczby wniosków rozpatrywanie pisma może trwać nawet kilkanaście dni. Klienci banków są proszeni o cierpliwość. Wniosek można złożyć elektronicznie lub listownie.

Wsparcie dla pożyczkobiorców w trudnej sytuacji finansowej

Klienci korzystający z usług sektora pozabankowego również mogą liczyć na wsparcie. Wspólna rekomendacja Związku Przedsiębiorstw Finansowych i Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego nakazuje wdrożenie właściwych rozwiązań, zależnie od sytuacji oraz oczekiwań klienta.

Osoby, które wzięły pożyczkę online i z racji problemów w budżecie spowodowanych pandemią nie są w stanie zwrócić pieniędzy, mogą liczyć na zawieszenie rat, przesunięcie terminu ich spłaty, obniżenie wysokości rat, bądź niepobieranie odsetek za zwłokę w regulowaniu płatności. Wniosek należy składać zdalnie lub telefonicznie. Instytucje pozabankowe mają wdrożyć te rozwiązania w ciągu 14 dni od wydania rekomendacji.

Obniżka stóp procentowych i mniejsze raty kredytów

Nie można zapomnieć o zmianie stóp procentowych. Rada Polityki Pieniężnej po raz pierwszy od pięciu lat obniżyła stopę referencyjną. Stopa referencyjna nie wynosi już 1,5, ale 1 proc., co bezpośrednio przekłada się na wysokość stawki WIBOR. WIBOR z kolei wpływa na oprocentowanie kredytów. Niższe oprocentowanie będzie zatem oznaczać mniejsze raty kredytów.

Jest to rekordowa obniżka, ponieważ stopę procentową z reguły obniża się maksymalnie o 0,25 punktów procentowych. Inne kraje również zdecydowały się obniżyć stopy procentowe, aby zminimalizować skutki gospodarcze spowodowane koronawirusem.

Czy bańka na rynku nieruchomości pęknie?

Wiele osób zastanawia się, czy koronawirus wpłynie na rynek nieruchomości? Od kilku lat obserwujemy stały wzrost cen. Jeśli popyt na mieszkania będzie mniejszy, ceny w końcu mogą zacząć spadać. Czy tak będzie? Trzeba na bieżąco obserwować sytuację.

Czy jeśli ceny spadną, branie kredytu hipotecznego w czasach koronawirusa będzie dobrym pomysłem? Wszystko zależy od sytuacji finansowej potencjalnego kredytobiorcy. Jeśli nasze zarobki nie spadły i pozytywnie oceniamy kondycję swojego budżetu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby starać się o kredyt. Należy jednak mieć na uwadze, że banki mogą jeszcze bardziej zaostrzyć warunki udzielania kredytów na hipotekę.

Koronawirus okazją dla oszustów

Koronawirus stał się doskonałą okazją dla przestępców, którzy chcą wejść w posiadanie danych do konta bankowego. Należy być czujnym, aby nie paść ofiarą wyłudzenia. Banki przestrzegają przed fałszywymi SMS-ami, które informują o przekazaniu środków do rezerw krajowych i nakłaniają do logowania na rachunek bankowy. Takie wiadomości należy od razu usuwać. Nie można też wchodzić na żadne linki, które znajdują się w takim SMS-ie. Banki nigdy w ten sposób nie proszą o logowanie do bankowości internetowej lub mobilnej.

W sytuacji występowania koronawirusa w Polsce najważniejsze jest zachowanie spokoju i czytanie wyłącznie sprawdzonych informacji w wiarygodnych serwisach internetowych. Dotyczy to nie tylko informacji finansowych, ale również aktualnych zaleceń i rozporządzeń ministra zdrowia.