Nowe technologie zupełnie zmieniły nasze życie. Wpłynęły również na rzeczywistość firm, które muszą dostosować się do nowych reguł prowadzenia biznesu i nauczyć się efektywnie działać w świecie Big Data, sieci społecznościowych, analityki danych i chmur obliczeniowych. W przeciwnym razie – same skażą się na porażkę. Co dzisiaj decyduje o powodzeniu przedsiębiorstwa? Jakie obszary działalności mają szczególne znaczenie? Tematem filarów sukcesu zajęła się Sophie Blum, wiceprezes ds. marketingu i budowania marki z firmy Procter and Gamble.

Cyfrowa transformacja biznesu

Wpływ nowych technologii na transformację biznesu potwierdza 95% zarządzających polskimi przedsiębiorstwami oraz 96% szefów przedsiębiorstw zagranicznych 1. Rozwiązania informatyczne wpływają na każdy sektor, także na sektor pożyczek, który okazał się korzystnym obszarem dla wprowadzania innowacji i powstania tzw. FinTechu. Szczególne znaczenie dla zmiany w regułach prowadzenia działalności mają technologie mobilne. Aplikacje na telefony (np. w bankowości mobilnej) są wygodne i bezpieczne, a klienci ich oczekują.
Nie można wrócić do świata przed cyfrową transformacją biznesu. Jak funkcjonować w nowej rzeczywistości i osiągnąć sukces?

Konsument w centrum uwagi

Według Sophie Blum, najważniejsze to postawić konsumenta i jego oczekiwania w centrum uwagi. Dostęp do danych w czasie rzeczywistym ułatwia zrozumienie potrzeb klienta (kluczowy cel!) i umożliwia natychmiastową reakcję. Technologie usprawniają porządkowanie wiedzy na temat konsumenta i tworzenie coraz lepszych rozwiązań. Do tego, sprzyjają całościowemu doświadczeniu marki (tzw. brand experience).

Rozwój umiejętności wewnątrz firmy

Będziemy lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów, jeśli postawimy na rozwój umiejętności ludzi wewnątrz firm. Sekretem jest połączenie technologii i kreatywności. Znajomość zagadnień technicznych nie wystarczy. Potrzeba jeszcze intuicji, wyobraźni i rozumienia emocji. Tylko w taki sposób możliwe jest wydobycie większego potencjału do tworzenia innowacyjnych odpowiedzi na pytania, jakie potrzeby mają współcześni konsumenci, a następnie ich realizowania w oczekiwanym przez klienta miejscu i czasie. To droga do sukcesu.

Współpraca ze startup’ami

Ale nie można osiągnąć sukcesu w pojedynkę. Dlatego równie ważne, co wykorzystywanie dostępnych technologii do przewidywania potrzeb konsumentów, jest czerpanie wiedzy z zewnętrznych ekosystemów i współpraca ze startup’ami. Wzajemne dzielenie się pomysłami może rodzić niekonwencjonalne pomysły. Korporacje muszą otwierać się na współdziałanie z podmiotami z odmiennych sektorów, bo to najlepsza szansa na zostanie liderem innowacji.

“Jeśli chcesz odnieść sukces na nowym, zmienionym przez technologię rynku, nie możesz pozostać w tyle. Musisz być gotowy na nowe postawy i oczekiwania konsumentów. Podsumowując zalecenia Sophie Blum – trafnie oceniaj potrzeby klientów, stwórz kreatywny zespół pracowników wyróżniających się technologicznymi umiejętnościami i bądź otwarty na świeże pomysły, bo tylko w taki sposób możesz dostosować się do nowych reguł prowadzenia biznesu” – komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl.


  1. EMC Poland, „Pokolenie informacji: cyfrowa transformacja biznesu”, wrzesień 2015 rok