Szkodliwe reklamy pożyczek?

W maju 2016 na blogu „Google Public Policy” został opublikowany wpis krytykujący reklamowanie pożyczek chwilówek. Według Davida Graffa, jednego z dyrektorów zarządzających reklamą Google, chwilówki nie są produktem, który warto przybliżać użytkownikom internetu. Reklamy szybkich pożyczek wprowadzają użytkowników w błąd – twierdził Graff.

Google zapowiedziało, że od 13 lipca na platformie AdWords nie zobaczymy reklam szybkich pożyczek. Do listy „reklam zakazanych” w USA miały także dołączyć pożyczki z RRSO powyżej 36 proc. Zgodnie z informacją umieszczoną na blogu Google, firma chce zapobiegać obciążaniu użytkowników sumami, których nie są w stanie spłacić. Google obiecało podjąć działania zapobiegające wyświetlaniu reklam chwilówek.

Reklamy wciąż na swoim miejscu

W „Centrum zasad AdWords” pojawiła się następnie informacja, że program AdWords będzie pokazywał reklamy szybkich pożyczek, jeśli użytkownicy wpiszą w zapytaniu frazę „szybka pożyczka” lub inne zbliżone do niej. Zgodnie z nowymi zasadami, tego typu reklamy miały być wyświetlane tylko na stronach związanych z usługami pożyczkowymi. W praktyce jednak reklamy chwilówek pojawiają się także przy wpisywaniu słów luźno związanych ze wspomnianymi hasłami. Co to może znaczyć? Czyżby Google zmieniło swoją politykę wobec szybkich pożyczek? Zmiany nie nastąpiły, a firma z Mountain View nie określiła ponownie swojego stanowiska, w żaden sposób nie odniesiono się także do pytań zadawanych przez dziennikarzy.

GOOGLE wypowie wojnę chwilówkom?

Nie wiadomo, jaki był cel Google w ogłaszaniu walki z reklamami szybkich pożyczek, zwłaszcza że koniec końców żadnych zmian nie wprowadzono. Reklamy pojawiają się tak samo jak wcześniej, a dostęp do szybkich pożyczek nie jest w żaden sposób utrudniony. Ci, którzy z szybkich pożyczek korzystają, nie będą mieli problemu ze znalezieniem w sieci odpowiedniej oferty i zaciągnięciem zobowiązania. Co zatem było celem firmy Mountain View?

Bardzo prawdopodobne, że Google chciało po prostu podkreślić swoje znaczenie w świecie globalnej reklamy, jednak Ci, którzy z szybkich pożyczek będą chcieli korzystać – a takich osób wraz z rozwojem branży FintTech jest coraz więcej – mają prawo do informacji na ten temat.