Ile kosztują święta wielkanocne w Polsce?

Badania przeprowadzone przez Barometr Providenta pokazują, że blisko połowa Polaków planuje przeznaczyć na tegoroczną Wielkanoc 563 zł. To o 43 zł więcej niż w ubiegłym roku i aż o 140 zł więcej w stosunku do 2017 roku. Największe kwoty na organizację świąt planują przeznaczyć rodziny z dziećmi – blisko 615 zł. Z kolei osoby, które nie mają potomstwa, planują wydać na święta 460 zł.

Wyżej przedstawione tendencje nie są zależne od miejsca zamieszkania. Zarówno osoby mieszkające w miastach, jak i mieszkańcy obszarów wiejskich, planują przeznaczyć na tegoroczną Wielkanoc podobne sumy.

Wyniki Barometru Providenta pokazują, że wydatki zaplanowane na święta wielkanocne w 2019 roku niewiele różnią się od kwot przeznaczonych na tę w okazję w ubiegłym roku. Co piąta badana osoba planuje wydać trochę więcej, a co dziesiąta zakłada, bardziej oszczędne zakupy – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska – Co ciekawe, na miesiąc przed Wielkanocą, aż 22 proc. ankietowanych, nie zastanawiało się nad wydatkami na święta. Wśród badanych byli głównie mężczyźni – dodaje Anna Karasińska

Czy tradycja ma dla Polaków znaczenie?

Badanie Providenta pokazuje, że tradycja odgrywa w życiu Polaków ważną rolę. Aż 91 proc. respondentów deklaruje, że w Wielką Sobotę uda się ze święconką do kościoła. Znacznie mniej, bo 44 proc. badanych zakłada, że powstrzyma się od jedzenia mięsa od Wielkiego Piątku aż do niedzielnego śniadania.

Aż 77 proc. ankietowanych stwierdziło, że spędzi święta we własnym domu w gronie najbliższej rodziny, co dodatkowo podkreśla fakt, iż tradycja odgrywa znaczącą rolę. Z kolei 40 proc. badanych ma w planach udanie się z wizytą do rodziny lub znajomych.

To w końcu żurek czy barszcz biały?

Badanie nie mogło się również obyć bez przyzwyczajeń kulinarnych Polaków. Jaka zupa w 2019 roku jest liderem Barometru Providenta i znajdzie się na stole wielkanocnym aż 60 proc. respondentów? To żurek, który w tym roku wyprzedził barszcz biały (wybrało go 41 proc. badanych).

Polacy nadal spędzają Wielkanoc w otoczeniu rodziny, zachowując przy tym znane tradycje – zauważa Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska – Ciepła, rodzinna atmosfera sprzyja świątecznym zwyczajom. Zwykle wybieramy tradycje znane z czasów dzieciństwa, jednak coraz częściej dodajemy do nich niedawno poznane świąteczne zabawy – dodaje Karolina Łuczak

O badaniu Barometr Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w marcu 2019 roku na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.